Presentatie infomoment verdiepte kaaiweg 11/03/2024
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis gaf aan de hand van deze presentatie toelichting tijdens het infomoment over de verdiepte kaaiweg op 11 maart 2024.
DownloadenSchepen voor mobiliteit Koen Kennis gaf aan de hand van deze presentatie toelichting tijdens het infomoment over de verdiepte kaaiweg op 11 maart 2024.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis gaf aan de hand van deze presentatie toelichting tijdens het infomoment over de verdiepte kaaiweg op 11 maart 2024.
DownloadenIn dit verslag vind je de meestgestelde vragen tijdens het infomoment over de verdiepte kaaiweg op 28 februari 2023 en hun antwoorden.
In dit verslag vind je de meestgestelde vragen tijdens het infomoment over de verdiepte kaaiweg op 28 februari 2023 en hun antwoorden.
DownloadenSchepen voor mobiliteit Koen Kennis gaf aan de hand van deze presentatie toelichting tijdens het infomoment over de verdiepte kaaiweg op 28 februari 2023.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis gaf aan de hand van deze presentatie toelichting tijdens het infomoment over de verdiepte kaaiweg op 28 februari 2023.
DownloadenDeze plannen horen bij de haalbaarheidsstudie fase 2 van de verdiepte kaaiweg.
Plannen haalbaarheidsstudie fase 2 verdiepte kaaiweg
DownloadenDeze hydraulische nota maakt deel uit van de haalbaarheidsstudie fase 2 van de verdiepte kaaiweg.
Haalbaarheidsstudie fase 2 verdiepte kaaiweg - hydraulische nota
DownloadenHet college heeft in juli 2022 beslist om de Via Sinjoor door te trekken van de Grote Markt langs de Suikerrui tot aan Het Steen, met een vrije doorgang over de Scheldekaaien. Het autoverkeer en het snelle fietsverkeer langs de Scheldekaaien gaat ondergronds, langs een verdiepte kaaiweg. Ook de ingang van de parking Grote Markt gaat ondergronds, en er komt ondergronds ook een fietsparking.
Die beslissing kwam er nadat in 2020 fase 1 van de haalbaarheidsstudie voor de ondertunneling van de kaaiweg werd afgerond. Na studie van 4 varianten viel de voorkeur op een verdiepte kaaiweg van 210 meter ter hoogte van het Steenplein. Het vervolg van de haalbaarheidsstudie onderzocht onder meer technische randvoorwaarden en de impact op ondergrondse infrastructuur zoals de ruien. Ook werd bekeken of de verdiepte kaaiweg past binnen de heraanleg van de kaaivlakte van het centraal deel van de Scheldekaaien. Uit fase 2 van de haalbaarheidsstudie bleek dat de aanleg mogelijk is.
Haalbaarheidsstudie fase 2 verdiepte kaaiweg
DownloadenHet college heeft in juli 2022 beslist om de Via Sinjoor door te trekken van de Grote Markt langs de Suikerrui tot aan Het Steen, met een vrije doorgang over de Scheldekaaien. Het autoverkeer en het snelle fietsverkeer langs de Scheldekaaien gaat ondergronds, langs een verdiepte kaaiweg. Ook de ingang van de parking Grote Markt gaat ondergronds, en er komt ondergronds ook een fietsparking.
Die beslissing kwam er nadat in 2020 fase 1 van de haalbaarheidsstudie voor de ondertunneling van de kaaiweg werd afgerond. Na studie van 4 varianten viel de voorkeur op een verdiepte kaaiweg van 210 meter ter hoogte van het Steenplein. Het vervolg van de haalbaarheidsstudie onderzocht onder meer technische randvoorwaarden en de impact op ondergrondse infrastructuur zoals de ruien. Ook werd bekeken of de verdiepte kaaiweg past binnen de heraanleg van de kaaivlakte van het centraal deel van de Scheldekaaien. Uit fase 2 van de haalbaarheidsstudie bleek dat de aanleg mogelijk is.
Haalbaarheidsstudie fase 1 verdiepte kaaiweg
Downloaden