Bewonersgroep Samenzuid
De bewoners verenigen zich in november 2016 onder de vlag van SamenZuid. Aangezien Nieuw Zuid een duurzame wijk wil zijn, is het interessant om te weten te komen wat bewoners en buren weten over duurzaam wonen en wat ze zelf al doen in hun dagelijks leven. De resultaten van de nulmeting kan u hieronder lezen.
Vanaf januari 2017 komen een aantal bewoners op onregelmatige basis bijeen om na te denken over de thema’s groen, afval en energie. In maart 2017 vond het SamenZuid-tuinfeest plaats waarop de andere buurtbewoners de gekozen projecten konden ontdekken.
RUP Nieuw Zuid
De krachtlijnen en kwaliteiten van het masterplan werden verankerd in het RUP nieuw Zuid.
Start van de werken
Vanaf eind 2013 startten de eerste bouwwerken aan Nieuw Zuid. De ontwikkeling gebeurt gefaseerd van noord naar zuid, zodat de eerste delen die klaar zijn meteen aansluiten op de stad. Belangrijk hierbij is dat elke fase een afgerond en leefbaar geheel oplevert dat op alle vlakken goed ontsloten is en op een goede manier aansluit bij de bestaande wijken.
Masterplan
Eind 2012 leverde een team rond het Italiaanse ontwerpteam Studio Associato Secchi-Viganò het masterplan op. Architectenbureau Bureau Bas Smets werkte op basis van dit masterplan het ontwerp voor de publieke ruimte en het park verder uit.
Triple Living koopt het terrein
Sinds voorjaar 2010 is de private ontwikkelaar Triple Living eigenaar van een groot deel van de gronden van Nieuw Zuid. Voor de stad Antwerpen was dit de uitgelezen kans om in samenwerking met Triple Living een ontwikkelingsvisie op te maken en ook stedelijke voorzieningen, groen en open ruimte hierin te integreren .
Bank Van Breda
De renovatie van het voormalige goederenstation door de Bank J. van Breda en C° waren in 2006 de eerste nieuwe impulsen voor deze site.
Evenementen
In de daaropvolgende periode werd de site elke zomer gebruikt voor de zomerbar van Zomer van Antwerpen en occasioneel voor grote evenementen zoals Laundry Day.
Stad aan de Stroom
Begin jaren ‘90 werden in het kader van de internationale manifestatie ‘Stad aan de Stroom’ verschillende stadsontwerpen opgemaakt voor dit gebied, maar zonder concrete realisaties.
ook de havenactiviteiten verdwijnen
Vanaf 1969 verdween ook stilaan de bestaansreden van het spooremplacement omdat de havenactiviteiten zich steeds verder noordwaarts verplaatsten, waarna de site er jaren verlaten bij lag.
ijzeren weg maakt plaats voor het autoverkeer
In 1965 moest het station plaats maken voor de aanleg van de verkeerswisselaar en de Kennedytunnel.
Militaire installaties maken plaats voor de ijzeren weg
De site, aanvankelijk buiten de stad gelegen, maakte het deel uit van de 16e eeuwse Spaanse vesten en de 19e eeuwse Brialmontomwalling.
Eind 19e eeuw werd de site omgevormd tot een goederenemplacement met goederenstation voor de haven en werd op de plaats van het huidige justitiepaleis een reizigersstation gebouwd (1898) dat destijds het zuidelijke eindpunt van de Leien en van de binnenstad markeerde.