De Singel werd de afgelopen jaren volledig heraangelegd, van de Scheldekaaien tot de Noorderlaan. Ook de Ijzerlaan, Slachthuislaan en Turnhoutsepoort werden onder handen genomen. Het resultaat is een veiligere, groenere en comfortabelere Singel, met een ruim Singelfietspad en compactere kruispunten.
Waarom dit project?
De Singel vormde al een belangrijke verbinding tussen de verschillende invalswegen naar de stad voor autoverkeer, maar bood te weinig plaats voor voetgangers en fietsers die de route gebruikten voor hun dagelijkse verplaatsing naar hun werk of naar school. De aanleg van een nieuw Singelfietspad met meer groen brengt daar verandering in.
Lucid
Het Singelfietspad langs de nieuwe IJzerlaankanaal in de IJzerlaan.
Wat is er gebeurd?
Over de volledige Singel, van Scheldekaaien tot aan Noorderlaan, is eenzelfde profiel doorgetrokken:
Twee rijstroken in elke richting, met een snelheidsbeperking van 70 km/u
Een groene middenberm
Groenstroken aan elke zijde, waar mogelijk met parkeerplaatsen
Ruime fiets- en voetpaden, afgescheiden van de rijweg
Groen en water
Langs het Singelfietspad en op de middenberm zijn bijna 1000 nieuwe bomen geplant. Waar de ruimte beperkt was, kwam er een groene veiligheidsstrook zonder parkeerplaatsen.
Met de afbraak van de oude IJzerlaanbrug, de bouw van de nieuwe compacte fietsbrug over het Albertkanaal en de aanleg van het nieuwe IJzerlaankanaal, is de IJzerlaan een aangename verblijfsplek aan het water geworden.
Elisabeth Verwaest
Het profiel van de Singel dat is doorgetrokken van aan de kaaien tot de Noorderlaan.
Singelkruispunten
Kruispunten op de route zijn overzichtelijker en veiliger gemaakt voor alle gebruikers, met de nodige aandacht voor fietsers en voetgangers. Aan de zuidersingel zijn er kleinere ingrepen gebeurd, zoals verhoogde platformen in zijstraten van de Singel. De kruispunten van de Noordersingel ondergingen grotere ingrepen:
Het kruispunt met de Plantin en Moretuslei is volledig aangepakt met de heraanleg van de lei zelf.
Het kruispunt met de Grotesteenweg werd in 2022 opgestart.
In de omgeving van de Turnhoutsepoort is doorgang aan de Karel Geertsstraat voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Het is het beginpunt van de Rode Loper Turnhoutsebaan. Aan de andere kant van de Noordersingel kregen fietsers een passage onder de E313. Het autoverkeer kan vanuit de stad enkel via de Stenenbrug naar Singel-Zuid en via de Turnhoutsebaan naar Singel-Noord. De stad inrijden vanuit het noorden kan enkel via de Turnhoutsebaan.
Het kruispunt met de Schijnpoortweg werd afgestemd op de toekomstige verkeersstromen. Zo is de nieuwe inrichting van het kruispunt voorzien op het verkeer komende van het nieuwe op- en afrittencomplex van de Ring dat zal aangelegd worden bij de bouw van Oosterweel.
Rond het Sportpaleis kregen voetgangers een bijna 4 meter brede strook, zodat zij tijdens evenementen veilig van Spoor Oost naar het Sportpaleis kunnen wandelen.
Ter hoogte van het voormalige containerpark van Borgerhout wordt op de Noordersingel de hoofdtoegang voorzien tot de site Spoor Oost. Tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding zullen op de terreinen van het vroegere containerpark van Borgerhout de nieuwe op- en afritten voor de Ring toekomen. Deze zullen in alle rijrichtingen aansluiten op de Schijnpoortweg en de Noordersingel. Het aansluitingspunt met de Noordersingel wordt dan een volwaardig kruispunt met een rechtstreekse verbinding tussen de Noordersingel, de Ring en Spoor Oost.
Knooppunten voor fietsers
De Singel is een belangrijk knooppunt tussen verschillende fietsroutes rond en naar de stad.
Op de Ijzerlaan kan je de fietsbrug richting Merksem nemen en de fietsostrade langs het Albertkanaal opgaan. Je kan ook vlot naar het Ringfietspad en de fietsostrade richting Essen.
Op de Stenenbrug en de brug van de Turnhoutsebaan is het Singelfietspad doorgetrokken tot aan de aansluiting met het bestaande Ringfietspad.
Vlot en veilig van de Singel richting stadscentrum? Dat kan via de Rode Loper Spoor Noord, de Plantin en Moretuslei en de Rode Loper Turnhoutsepoort.
Lucid
Via de Samberstraat sluit de Rode Loper Spoor Noord aan op het Singelfietspad.
Wie werkt eraan mee?
Voor de aanleg van de fietspaden op de zuidelijk Singel kon de stad rekenen op steun van het Provinciale fietsfonds en het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
De realisatie van de Noordersingel was een samenwerking tussen de stad Antwerpen en Lantis (de vroegere Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel).
De heraanleg van de Ijzerlaan is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en Lantis (de vroegere Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel). De werken kaderen in de voorbereidende werken voor de Oosterweelverbinding.
De aanleg van de fietspaden tot aan de Noorderlaan werd telkens mee opgenomen in de heraanleg van de volledige infrastructuur. De werken waren een samenwerking tussen de stad Antwerpen, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Lantis.
Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.
Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.
U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.