Fietsstraten als Rode lopers

Een vlotte en veilige verbinding vanop de grote fietsassen naar en rond de stad naar het centrum van de stad.  Dat is de opdracht van de Rode Lopers, die een aaneenschakeling zijn van fietsstraten en fietspaden.

Wie fietst in de stad, heeft in de eerste plaats een veilige route nodig. Met degelijke fietspaden, veilige oversteekpunten en vlotte aansluitingen. Antwerpen werkt aan een fietsnetwerk dat fietsen leuk en aantrekkelijk maakt voor iedereen die in de stad of in de buurt van de stad moet zijn.

 

Waarom dit project?

Vandaag kan u als fietsers kiezen uit verschillende snelle en veilige fietsrouts naar en rond de stad. Als laatste etappe is een goede verbinding nodig vanop de grote assen tot in het centrum van de stad. 

Een eerste fietsas is de Rode loper Spoor Noord. Vandaag komen de fietsostrades vanuit Essen, Herentals en langs de A12 samen aan de nieuwe fietsbrug aan de IJzerlaan. Van daaruit kunnen fietsers via de Rode loper Spoor Noord dieper de stad in kunnen naar de Rooseveltplaats. 

Een tweede is de parallelle as ten noorden van de Turnhoutsebaan. Deze Rode loper brengt fietsers veilig en vlot vanop het Singelfietspad naar het centrum van de stad.

Wat gebeurt er?

Rode loper Spoor Noord

thumb_RL_spoor noord_route_plan.jpg stad Antwerpen
Plan van de volledige route.

De route start in de Samberstraat. Deze is van gevel tot gevel heraangelegd als een fietsstraat, met rode asfalt, nieuwe parkeervakken en bomen.  In het midden van de straat zorgt een verkeersdrempel dat het autoverkeer vertraagd. Met de heraanleg van de IJzerlaan is de Samberstraat doorgetrokken tot aan de IJzerlaan. Zo sluit ze ook aan op het Singelfietspad.

Vervolgens brengt een fietspad aan beide kanten van het Damplein u van de Samberstraat naar de paden in Spoor Noord.  Zo fietst u verder door het park tot aan de Lange Dijkstraat. 

De Lange Dijkstraat is door het district Antwerpen volledig heraangelegd en ingericht als een fietsstraat met aan elk kruispunt een verkeersplateau. De fietsstraat loopt door over de kruispunten. Zo hebt u als fietser voorrang op het autoverkeer uit de zijstraten.

De route loopt verder over het Sint-Jansplein naar de Rotterdamstraat. Deze is heraangelegd als een fietsstraat die u tot aan de Van Stralenstraat brengt. Ook de kruispunten met de Olijftakstraat, de Osystraat en de Van Stralenstraat zijn heringericht. Zo hebben de voetgangers meer ruimte.

Na de Rotterdamstraat neemt u de Van Stralenstraat. Deze heeft ook de typische rode asfaltlaag van fietstraten om u tot aan de Pijlstraat de leiden. De Pijlstraat heeft naast een rode rijweg ook heringerichte voetpaden. Zo fietst u tot aan de Van Arteveldestraat. Dit is de laatste straat op de route. Deze is heraangelegd als een fietsstraat, met rode asfalt, nieuwe parkeervakken en bomen.

Rode loper Turnhoutsepoort

thumb_RL_turnhoutsepoort_route_plan.jpg stad Antwerpen
Plan van de volledige route.

Via deze ‘Rode loper’ in Borgerhout, een aaneenschakeling van fietsstraten parallel aan de Turnhoutsebaan, geraken fietsers veilig en vlot naar het centrum van de stad.

De parallelle as loopt vanop het Singelfietspad door de Karel Geertsstraat, de Rechtestraat, de Sint-Lucasstraat, de Sint-Marcusstraat, de Kattenberg, het Laar, de Lammekensstraat, de Helmstraat, de Van de Keilenstraat, de Kerkstraat tot aan de Carnotstraat.

Alle straten op de route, met uitzondering van het Laar, zijn ingericht als fietsstraten met verhoogde kruispunten als bijkomende verkeersremmende maatregel. Op het Laar geven fietsaanduidingen de weg naar de Lammekensstraat aan.  In de Lammekensstraat, wordt de rode asfalt, die standaard gebruikt wordt in de fietsstraat, vervangen door rode klinkers. De Rechtestraat heeft een apart ontwerp omwille van haar geringe breedte.

Het laatste stukje van de route gaat door de Kerkstraat, deze heeft aan beide kanten brede voetpaden en aparte enkelrichtingsfietspaden, gescheiden van het autoverkeer. Fietsers hebben met de nieuwe inrichting een vrije afslagstrook naar de Carnotstraat richting centrum, en vanuit de Carnotstraat naar de Kerkstraat. Ze hoeven dus niet langer mee met het autoverkeer aan te schuiven op het kruispunt. Zo wordt het probleem van rechts afslaan door rood daar infrastructureel opgelost.

Wie werkt eraan mee?

De komende drie jaar worden de belangrijkste projecten op deze grote fietsroutes uitgevoerd. De stad werkt daarvoor samen met de districten, de Provincie Antwerpen, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM).

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer