Heraanleg Turnhoutsepoort

Duidelijkere kruispunten, de tram onder de grond, en meer groen

De Singel tussen Stenenbrug en Noordersingel is een aaneensluiting van drie kruispunten. Met het ondergronds gaan van de tram en de heraanleg van de rijbaan, zijn de kruispunten compacter, overzichtelijker en dus veiliger ingericht. Hierdoor is er heel wat nieuwe open ruimte vrijgekomen en ingericht.

 

Waarom dit project?

De herinrichting van de Turnhoutsepoort maakt deel uit van het grotere project van de volledige Singel, van zuid naar noord. De Singel was altijd al een belangrijke route voor autoverkeer, maar maakte te weinig plaats voor voetgangers en fietsers. Door de heraanleg van de drie kruispunten, de aanleg van brede fietspaden en genoeg groen is daar verandering in gekomen. 

Wat gebeurt er?

Veiligere kruispunten

  • De Singel is rechter getrokken tussen de Stenenbrug en de Turnhousebaan.
  • De kruispunten zijn kleiner en overzichtelijker.
  • Het autoverkeer vanuit de stad kan enkel via de Stenenbrug naar Singel-Zuid en via de Turnhoutsebaan naar Singel-Noord. De stad inrijden vanuit het noorden kan enkel via de Turnhoutsebaan.  
  • De doorgang aan de Karel Geertsstraat is voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Het is het beginpunt van de Rode Loper Turnhoutsebaan, een fietstraject door het district Borgerhout parallel aan de Turnhoutsebaan. 
  • De Buurtspoorweglei is enkel via het noorden bereikbaar.
  • Tram 10 duikt onder de grond, zo is er meer ruimte voor het verkeer.

Comfort voor fietsers

  • Aan beide zijden zijn brede dubbelrichtingsfietspaden aangeled die van de rijweg afgescheiden worden door een ruime groenstrook of een groene parkeerstrook.  Fietsers blijven dus zoveel mogelijk op veilige afstand van het andere verkeer. 
  • Het fietspad gaat onder de aansluiting met de E34 door.  Dit is niet enkel een goede zaak voor de fietsers op het Singelfietspad, ook de fietsers van het Ringfietspad kunnen hier gebruik van maken. 
  • De fietspaden zijn doorgetrokken op de Stenenbrug en op de brug van de Turnhoutsebaan tot aan de aansluiting met het bestaande Ringfietspad. Deze ingreep verhoogt niet alleen de verkeersveiligheid maar zorgt ook voor een snellere fietsverbinding.

Meer groen

  • Groene inrichting vrijgekomen en bestaande ruimtes tussen de spoorweg en de Ring.  
  • Nieuwe inrichting doorgangen onder de spoorweg.

 

 

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.