Definitief ontwerp centraal deel noord goedgekeurd
Het college keurt het definitieve ontwerp goed voor de vernieuwing van de Scheldekaaien van het Steenplein tot het Noorderterras. In dat deel zal het verleden van Antwerpen in de kijker staan, door ondergrondse restanten opnieuw beleefbaar te maken onder de historische hangars. De hangars zelf worden gerestaureerd en er komen trappen naar het wandelterras. Ook dat wordt gerestaureerd, tot een groene verblijfsruimte met zitbanken.
Start restauratie wandelterras en hangars tussen Steen en Noorderterras
In september 2023 is de restauratie van het wandelterras en de hangars tussen Het Steen en het Noorderterras gestart. Als alles vlot verloopt gaat het wandelterras tegen de zomer van 2024 terug open, en zijn de werken aan de hangars afgerond in het voorjaar van 2025. De restauratie past binnen het langlopende project van de volledige heraanleg van de Scheldekaaien.
Het schip Céphée verhuist
De Céphée verhuist van de kaaien naar het Droogdokkenpark. In de week van 20 februari werd de waterkeringsmuur al afgebroken. 'Big bags' liggen klaar als tijdelijke mobiele waterkering.
In de nacht van 7 op 8 maart gebeurt het uitzonderlijk transport. Dit transport kruist de tramlijnen, daarom gebeurt dit ‘s nachts. Tijdens de werken zal er geluidshinder zijn, een parkeerverbod gelden en de kaaien zullen ook een aantal uren afgesloten worden voor verkeer. We danken u voor uw begrip.
Na de verhuis zal de waterkeringsmuur zo snel mogelijk weer opgebouwd worden (vanaf 13 maart).
Waarom deze verhuis?
Door de heraanleg van de kaaien kan het houten walenschip Céphée niet op zijn huidige plek, de hangar op de Scheldekaaien ter hoogte van Het Steen, blijven. Nu krijgt het monument een nieuwe locatie, een schepenhal in het toekomstige Droogdokkenpark.
De Céphée
De Céphée is een houten binnenvaartschip en werd in 1937 gebouwd op een scheepswerf in Merville (Frankrijk).
Het schip werd voortgetrokken of gesleept. Door motorisering en schaalvergroting verdween dit soort schepen in het midden van de 20e eeuw. De Céphée is het laatst bewaarde voorbeeld van dit type schip.
Het Antwerps Rijn- en Binnenvaartmuseum kocht het schip in 1979. De Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum kochten het schip over in 1984 en schonken het aan de stad Antwerpen.
In 1994 werd het schip beschermd als monument omwille van zijn industrieel-archeologische waarde. Het monument krijgt nu een nieuwe locatie.
Infomoment over verdiepte kaaiweg
Verhuis schip Céphée: voorbereiding
De Céphée verhuist van de kaaien naar het Droogdokkenpark. In de week van 20 februari 2023 starten de voorbereidingen. De waterkeringsmuur wordt afgebroken. Er komen 'big bags' als tijdelijke mobiele waterkering.
Waarom deze verhuis?
Door de heraanleg van de kaaien kan het houten walenschip Céphée niet op zijn huidige plek, de hangar op de Scheldekaaien ter hoogte van Het Steen, blijven. Nu krijgt het monument een nieuwe locatie, een schepenhal in het toekomstige Droogdokkenpark.
De Céphée
De Céphée is een houten binnenvaartschip en werd in 1937 gebouwd op een scheepswerf in Merville (Frankrijk).
Het schip werd voortgetrokken of gesleept. Door motorisering en schaalvergroting verdween dit soort schepen in het midden van de 20e eeuw. De Céphée is het laatst bewaarde voorbeeld van dit type schip.
Het Antwerps Rijn- en Binnenvaartmuseum kocht het schip in 1979. De Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum kochten het schip over in 1984 en schonken het aan de stad Antwerpen.
In 1994 werd het schip beschermd als monument omwille van zijn industrieel-archeologische waarde. Het monument krijgt nu een nieuwe locatie.
Voorontwerp centraal deel noord
Het college keurt het voorontwerp goed voor de vernieuwing van de Scheldekaaien van het Steenplein tot het Noorderterras. In dit deel zal het verleden van Antwerpen in de kijker staan, door ondergrondse restanten opnieuw beleefbaar te maken onder de historische hangars. De hangars zelf worden gerestaureerd en er komen trappen naar het wandelterras. Ook dat wordt gerestaureerd, tot een groene verblijfsruimte met zitbanken. De werken worden gefaseerd uitgevoerd. Als alles vlot verloopt, start de aannemer in het voorjaar van 2023 met de vernieuwing van de hangars en het wandelterras.
Haalbaarheidsstudie fase 2 verdiepte kaaiweg
Het college heeft in juli 2022 beslist om de Via Sinjoor door te trekken van de Grote Markt langs de Suikerrui tot aan Het Steen, met een vrije doorgang over de Scheldekaaien. Het autoverkeer en het snelle fietsverkeer langs de Scheldekaaien gaat ondergronds, langs een verdiepte kaaiweg. Ook de ingang van de parking Grote Markt gaat ondergronds, en er komt ondergronds ook een fietsparking.
Die beslissing kwam er nadat in 2020 fase 1 van de haalbaarheidsstudie voor de ondertunneling van de kaaiweg werd afgerond. Na studie van 4 varianten viel de voorkeur op een verdiepte kaaiweg van 210 meter ter hoogte van het Steenplein. Het vervolg van de haalbaarheidsstudie onderzocht onder meer technische randvoorwaarden en de impact op ondergrondse infrastructuur zoals de ruien. Ook werd bekeken of de verdiepte kaaiweg past binnen de heraanleg van de kaaivlakte van het centraal deel van de Scheldekaaien. Uit fase 2 van de haalbaarheidsstudie bleek dat de aanleg mogelijk is.
Online bevraging over het centrale deel van de Scheldekaaien
Infomoment over het ontwerp van het centrale deel van de Scheldekaaien
Einde renovatiewerken Het Steen
De renovatiewerken aan Het Steen zijn afgerond en Het Steen is feestelijk geopend in oktober 2021.
Einde werken ponton cruiseterminal
De werken aan het ponton van de nieuwe cruiseterminal zijn midden 2021 afgerond.
Schetsontwerp centraal deel Scheldekaaien
Het schetsontwerp voor het centrale deel van de Scheldekaaien, tussen het Zuiderterras en Noorderterras, is goedgekeurd. Het schetsontwerp wil de geschiedenis van de stad opnieuw zichtbaar maken, Het Steen als toeristisch onthaal verankeren in de omgeving, de kaaivlakte door middel van trappen verbinden met de wandelterrassen, het vervoer over water op deze plek bestendigen, er een centraal mobiliteitsknooppunt van maken, ruimte bieden voor kleinschalige evenementen en activiteiten, en de kaaivlakte vergroenen.
Onderdelen ponton aangekomen aan de Scheldekaaien
Het ponton van de nieuwe cruiseterminal ligt op zijn plaats aan het Steenplein. Alle onderdelen zijn begin oktober 2020 via de Schelde aangekomen in Antwerpen. Aan het nieuwe ponton, dat 350 meter lang is, kunnen zee- en riviercruises aanmeren. De komende maanden worden alle onderdelen ter plekke afgewerkt en aan elkaar gemonteerd.
Conceptschets centraal deel Scheldekaaien
In juli 2020 ligt er een conceptschets voor het centrale deel van de Scheldekaaien, van Zuiderterras tot Noorderterras.
Haalbaarheidsstudie fase 1 verdiepte kaaiweg
Het college heeft in juli 2022 beslist om de Via Sinjoor door te trekken van de Grote Markt langs de Suikerrui tot aan Het Steen, met een vrije doorgang over de Scheldekaaien. Het autoverkeer en het snelle fietsverkeer langs de Scheldekaaien gaat ondergronds, langs een verdiepte kaaiweg. Ook de ingang van de parking Grote Markt gaat ondergronds, en er komt ondergronds ook een fietsparking.
Die beslissing kwam er nadat in 2020 fase 1 van de haalbaarheidsstudie voor de ondertunneling van de kaaiweg werd afgerond. Na studie van 4 varianten viel de voorkeur op een verdiepte kaaiweg van 210 meter ter hoogte van het Steenplein. Het vervolg van de haalbaarheidsstudie onderzocht onder meer technische randvoorwaarden en de impact op ondergrondse infrastructuur zoals de ruien. Ook werd bekeken of de verdiepte kaaiweg past binnen de heraanleg van de kaaivlakte van het centraal deel van de Scheldekaaien. Uit fase 2 van de haalbaarheidsstudie bleek dat de aanleg mogelijk is.
Inspraak voor jeugd over ontwerp Scheldekaaien tussen Zuiderterras en Noorderterras
Eindverslag Driewerf Hoera!
In dit eindverslag van Driewerf Hoera!, de reeks participatiemomenten over het ontwerp van het centrale deel van de Scheldekaaien, leest u alles over de gesprekken die het ontwerpteam had met buurtbewoners en andere geïnteresseerden.
Driewerf Hoera! Publieke werf 3: wie moet allemaal een plekje krijgen op de Scheldekaaien tussen Zuiderterras en Noorderterras?
Driewerf Hoera! Afsluitmoment publieke werven over ontwerp Scheldekaaien tussen Zuiderterras en Noorderterras
Driewerf Hoera! Publieke werf 2: ga op het Sint-Annaveer in gesprek over alle stromen van mensen en verkeer op en rond het Steenplein
Driewerf Hoera! Publieke werf 1: teken mee aan het ontwerp van de Scheldekaaien tussen Zuiderterras en Noorderterras
Start werken ponton cruiseterminal
De werken aan het ponton voor de nieuwe cruiseterminal starten in november 2018.
Conceptsubsidie schetsontwerp centraal deel Scheldekaaien
Het Team Stedenbeleid van de Vlaamse overheid verleent een conceptsubsidie aan het centrale deel van de Scheldekaaien. Zo kan een multidisciplinair onderzoeksteam een schetsontwerp maken voor dat stukje Scheldekaaien.
Start werken renovatie het Steen en nieuw cruiseponton
In 2018 wordt er gestart met de renovatie van Het Steen, en met de werken aan het nieuw cruiseponton.
Definitief masterplan
Het definitieve masterplan Scheldekaaien is klaar. Dat is een plan waarin de Scheldekaaien zijn opgedeeld in 7 deelgebieden.
Lancering website Onze Kaaien
Inspraak met lancering website Onze Kaaien, tafelgesprekken en het KAAiLAND-festival.
Voortraject
Er vindt een voortraject plaats gebaseerd op veel inspraak, overleg en studie.
Update Sigmaplan
De huidige waterkeringsmuur moet 90 centimeter hoger worden (2,25 meter boven de Blauwe Steen).