Fort Lillo is een restant van de (voormalige) polderdorpen op de Rechterscheldeoever. Met het Masterplan Lillo wil de stad het landschap, de beleving en de cultuurhistorie van het fort verbeteren voor bewoners en bezoekers. Hiervoor wordt het Fort Lillo hersteld volgens historisch plan uit 1815.
Op de deze website kan iedereen navigeren in een virtuele reconstructie van Lillo in 1640 en 2022, én in een simulatie van hoe het Fort er zal uitzien in 2028.
Een mogelijks toekomstsbeeld van het Fort Lillo na de herstellingswerken volgens historisch plan uit 1815.
Lillo in 1640
|
Visual Dimension bvba
Lillo in 2022
|
Visual Dimension bvba
Lillo in 2028
|
Visual Dimension bvba
Waarom dit project?
De historische buitenomwalling tussen het fort en de Scheldelaan wordt gereconstrueerd en krijgt opnieuw een gevorkte toegangsweg. Een nieuwe brug over de ringgracht verbindt de toegangsweg met het fort. Die brug wordt gebouwd volgens het historische model.
Waar mogelijk worden de noordelijke bastions hersteld volgens het historische plan uit 1815. De waardevolle bomen blijven hierbij behouden. In het zuiden, op de plaats van de huidige jachthaven, komen twee nieuwe bastions met nieuwe bomen.
Ook de parkzone aan de westkant van het fort wordt volgens het historische model heraangelegd. Ten slotte bekijkt de stad of ze op termijn de vroegere voetgangersbruggen tussen de buiten- en binnenomwalling kan laten herstellen.
Het eerste concept voor het toekomstige Fort Lillo.
Wat gebeurt er?
In een eerste fase vinden binnen de bestaande dijken wegenwerken plaats en de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. Deze werken starten midden 2022.
In een tweede fase vindt onder meer de heropbouw van het fort plaats. Daarnaast wordt de dijk rond Lillo vernieuwd en met 3 meter verhoogd om Lillo en de haven te beschermen tegen stormtij op de Schelde.. Die werken passen in het Sigmaplan, dat Vlaanderen beter moet beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren. Deze werken starten midden 2024.
De huidige jachthaven, met plek voor 10 boten in het water en 20 op het droge, wordt verplaatst richting de Schelde. Het jaagpad op de nieuwe dijk leidt bezoekers naar de nieuwe jachthaven. Tussen het fietspad op de Scheldelaan en de aanlegplaats van DeWaterbus komen twee nieuwe fietsverbindingen, ten noorden en ten zuiden van Lillo.
Langs de Scheldelaan, buiten het dorp, komt een bezoekersparking voor 10 bussen, 128 auto’s, een grote fietsenstalling voor 96 fietsen, en voorzieningen voor elektrisch laden en deelfietsen. Bewoners kunnen parkeren op 53 parkeerplaatsen in het dorp.
Volgende stappen
Het definitief ontwerp van de tweede fase van Masterplan Lillo is afgewerkt in november 2022. Na de opmaak van een Ruimtelijke Uitvoeringsplan, het bekomen van een omgevingsvergunning en de aanstelling van een aannemer kunnen de werken midden 2024 van start gaan.
Wie werkt er aan mee?
Het Masterplan Lillo en de herstelling van het Fort Lillo volgens historisch plan uit 1815 zijn een samenwerking tussen de stad Antwerpen, De Vlaamse Waterweg nv en het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.
Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.
U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.