Kielsbroek

SKY VISION

Naar een duurzaam en verkeersveilig bedrijventerrein 

Het openbaar domein rond het bedrijventerrein Kielsbroek krijgt een kwaliteitsvolle, klimaatbestendige en innovatieve herinrichting. Zo maakt het bedrijventerrein zich klaar voor de toekomst.

Waarom dit project?

Ruimte voor bedrijvigheid is onmisbaar in de stad. De activiteiten op en rond het bedrijventerrein Kielsbroek worden steeds drukker. De publieke ruimte van het terrein heeft echter een heraanleg nodig. Zo zijn de wegen verouderd en niet afgestemd op het huidige gebruik. Er ontbreekt bijvoorbeeld een veilige en directe fietsroute naar de rest van de stad. Daarnaast is er nood aan ontharding, meer groen en betere waterinfiltratie.

Wat gebeurt er?

Een overzichtelijk en verkeersveilig bedrijventerrein

  • Zowel de hoofdas als de twee meest noordelijke dwarsstraten krijgen een volledige heraanleg. De wegen worden vernieuwd en krijgen een breedte die overeenkomt met hun functie als industriehoofdstraat, en er komen afgebakende parkeerstroken op maat van het vrachtverkeer.
  • De tweede meest noordelijke straat van Kielsbroek wordt daarbij enkelrichting. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor parkeren en groen.
  • Langs de hoofdas komt een dubbelrichtingsfietspad. Tussen de weg en het nieuwe fietspad wordt een groene buffer aangelegd om de verkeersveiligheid te verhogen. De voetpaden worden aangepast aan de huidige normen, en de in- en uitritten krijgen overal hetzelfde uitzicht.

Projectgebied met fietspaden en wegen stad Antwerpen

Een innovatieve, klimaatrobuuste heraanleg

Tijdens de eerste werken werd het oude asfalt van de eerste werffase afgefreesd, gebroken en gestockeerd. Een speciale machine recycleert dat oude asfalt nu ter plaatse voor 100% tot de nieuwe fundering, wat transportkosten en de milieu-impact vermindert.   
 
Stad Antwerpen werkt voor deze innovatieve techniek, de zogenaamde BSM-fundering (Bitumen Stabilised Materials), samen met de Universiteit Antwerpen en aannemer Willemen Infra. Ze doen het nodige onderzoek om de juiste verhoudingen en instellingen van de machine te bepalen. De techniek is een primeur voor België.

Het proces verloopt als volgt:

  • Het oude gebroken asfalt gaat in de machine, wordt gemengd met een klein beetje cement, water en een specifiek bindmiddel genaamd schuimbitumen
  • Na een minuut mengen op omgevingstemperatuur komt de fundering er langs de andere zijde uit, wat energiebesparend is, want standaard gebeurt dit op hete temperatuur
  • De nieuwe fundering wordt ingeladen in een asfaltverwerkingsmachine en verspreid

De voordelen op een rij:

  • Door de fundering niet in een productiecentrale te maken, maar plaatselijk op de werf, worden maar liefst 668 vrachtwagenritten uitgespaard. Dat is ongeveer 13.500 kilometer die niet gereden moet worden – of zo goed als een ‘ritje’ van Kielsbroek naar Australië.
  • De fundering is sterk en scheurt niet, wat bij een standaard cementgebonden fundering wel het geval is. Hierdoor wordt verwacht dat het bovenliggende asfalt langer meegaat en is het een ideale onderbouw voor een bedrijventerrein met veel vrachtverkeer.

De fundering en asfaltverharding worden bovendien gedurende hun volledige levensduur gemonitord door middel van nauwkeurige sensoren die vervormingen kunnen meten. Die worden op verschillende locaties in de weg gemonteerd. Enerzijds worden de theoretische inschattingen zo aan de realiteit getoetst. Anderzijds kan schade snel gedetecteerd worden, zodat herstellingen doelgericht kunnen gebeuren.

De voetpaden worden ook nog duurzaam aangelegd: de Bio Bound betonstraatstenen. Die zijn gefabriceerd uit gerecycleerd olifantsgras en betonpuingranulaat. Hierdoor is de fabricage ervan veel minder belastend voor het milieu.

Een milieuvriendelijke bedrijvenzone

Het bedrijventerrein wordt ook zoveel mogelijk onthard en vergroend. Zo komen er robuuste, onderhoudsvriendelijke planten en 84 nieuwe bomen.

De riolering wordt volledig vernieuwd. Waar mogelijk kan het regenwater afgekoppeld worden zodat de bedrijven het kunnen hergebruiken. Ook komt er een lange gracht langs de hoofdas die dat regenwater kan bufferen en laten infiltreren.

In een apart project worden er ook stappen gezet naar een energieneutraal bedrijventerrein. De Groothandelsmarkt heeft op hun dak al lichtgewicht zonnepanelen geïnstalleerd. Ook wordt er onderzocht hoe de restenergie van het rioolwaterzuiveringsstation van Aquafin gebruikt kan worden.

Hoe verlopen de werken?

De werken zijn gestart op 5 augustus 2025 en verlopen in verschillende fases. 

Fasering

Planning

  • Van 05 augustus 2025 tot en met 19 december 2025: Kielsbroek is volledig afgesloten vanaf de Emiel Vloorsstraat tot aan het voormalige recyclagepark.
  • De rest van de straat gebeurt later. Hierover volgt nog communicatie.

Deze planning kan nog veranderen door het weer of andere werken in de buurt.

Hinder en omleidingen

We proberen de gevolgen voor de buurt waar mogelijk te beperken. Werken zonder hinder kan helaas niet.

Ben je met de auto?

  • Volg de omleiding via de Generaal Armstrongweg. Volg de pijlen.
  • De bedrijven in de werfzone zijn op een aangepaste manier bereikbaar.
  • Volg de borden ‘niet parkeren’. Deze borden worden minstens 48 uur op voorhand geplaatst.

Ben je met de fiets?

  • Volg de omleiding via de Generaal Armstrongweg. Volg de pijlen.
  • De bedrijven in de werfzone zijn op een aangepaste manier bereikbaar.

Wie werkt er mee?

De stad Antwerpen zorgt voor de heraanleg van de publieke ruimte. Water-link vernieuwt de riolering. Het externe studiebureau Tractebel maakt het ontwerp. Universiteit Antwerpen onderzoekt en adviseert over de innovatieve materialen.

Voor deze herinrichting krijgt de stad subsidies van VLAIO.

thumb_VLAIO_sponsorlogo_vol.png

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.