Naar een duurzaam en verkeersveilig bedrijventerrein
Het openbaar domein rond het bedrijventerrein Kielsbroek krijgt een kwaliteitsvolle, klimaatbestendige en innovatieve herinrichting. Zo maakt het bedrijventerrein zich klaar voor de toekomst.
Het openbaar domein rond het bedrijventerrein Kielsbroek krijgt een kwaliteitsvolle, klimaatbestendige en innovatieve herinrichting. Zo maakt het bedrijventerrein zich klaar voor de toekomst.
Ruimte voor bedrijvigheid is onmisbaar in de stad. De activiteiten op en rond het bedrijventerrein Kielsbroek worden steeds drukker. De publieke ruimte van het terrein heeft echter een heraanleg nodig. Zo zijn de wegen verouderd en niet afgestemd op het huidige gebruik. Er ontbreekt bijvoorbeeld een veilige en directe fietsroute naar de rest van de stad. Daarnaast is er nood aan ontharding, meer groen en betere waterinfiltratie.
Tijdens de eerste werken werd het oude asfalt van de eerste werffase afgefreesd, gebroken en gestockeerd. Een speciale machine recycleert dat oude asfalt nu ter plaatse voor 100% tot de nieuwe fundering, wat transportkosten en de milieu-impact vermindert.
Stad Antwerpen werkt voor deze innovatieve techniek, de zogenaamde BSM-fundering (Bitumen Stabilised Materials), samen met de Universiteit Antwerpen en aannemer Willemen Infra. Ze doen het nodige onderzoek om de juiste verhoudingen en instellingen van de machine te bepalen. De techniek is een primeur voor België.
De fundering en asfaltverharding worden bovendien gedurende hun volledige levensduur gemonitord door middel van nauwkeurige sensoren die vervormingen kunnen meten. Die worden op verschillende locaties in de weg gemonteerd. Enerzijds worden de theoretische inschattingen zo aan de realiteit getoetst. Anderzijds kan schade snel gedetecteerd worden, zodat herstellingen doelgericht kunnen gebeuren.
De voetpaden worden ook nog duurzaam aangelegd: de Bio Bound betonstraatstenen. Die zijn gefabriceerd uit gerecycleerd olifantsgras en betonpuingranulaat. Hierdoor is de fabricage ervan veel minder belastend voor het milieu.
Het bedrijventerrein wordt ook zoveel mogelijk onthard en vergroend. Zo komen er robuuste, onderhoudsvriendelijke planten en 84 nieuwe bomen.
De riolering wordt volledig vernieuwd. Waar mogelijk kan het regenwater afgekoppeld worden zodat de bedrijven het kunnen hergebruiken. Ook komt er een lange gracht langs de hoofdas die dat regenwater kan bufferen en laten infiltreren.
In een apart project worden er ook stappen gezet naar een energieneutraal bedrijventerrein. De Groothandelsmarkt heeft op hun dak al lichtgewicht zonnepanelen geïnstalleerd. Ook wordt er onderzocht hoe de restenergie van het rioolwaterzuiveringsstation van Aquafin gebruikt kan worden.
De werken zijn gestart op 5 augustus 2025 en verlopen in verschillende fases.
Deze planning kan nog veranderen door het weer of andere werken in de buurt.
We proberen de gevolgen voor de buurt waar mogelijk te beperken. Werken zonder hinder kan helaas niet.
Ben je met de auto?
Ben je met de fiets?
De stad Antwerpen zorgt voor de heraanleg van de publieke ruimte. Water-link vernieuwt de riolering. Het externe studiebureau Tractebel maakt het ontwerp. Universiteit Antwerpen onderzoekt en adviseert over de innovatieve materialen.
Voor deze herinrichting krijgt de stad subsidies van VLAIO.