Kielsbroek
Definitief ontwerp
Het college keurde het definitief ontwerp goed op 20 juli 2023.
Voorontwerp heraanleg Kielsbroek
Voorontwerp heraanleg Kielsbroek
DownloadenVoorontwerp: fietspad
DownloadenVoorontwerp: parkeerstroken
DownloadenVoorontwerp: groen
DownloadenVoorontwerp: inritten
DownloadenRijrichtingen projectgebied
DownloadenPrimeur voor werken Kielsbroek: asfalt volledig gerecycleerd
Op het bedrijventerrein Kielsbroek is aannemer Willemen Infra gestart met een vernieuwde rijweg met dubbelrichtingsfietspad, een nieuwe gescheiden riolering en extra groen. Het oude asfalt wordt daarbij via een innovatieve methode volledig ter plaatse gerecycleerd tot de nieuwe fundering. Sensoren zorgen voor monitoring voor optimale verspreiding en opvolging. Op een persmoment werden de innovatieve techniek en de machines voorgesteld.
Hoe werkt het?
Het oude asfalt van de eerste werffase werd afgefreesd, gebroken en ter plaatse gestockeerd. Een speciale machine recycleert dat oude asfalt en 100% wordt gebruikt voor de nieuwe fundering. Door dit plaatselijk te doen worden maar liefst 688 vrachtwagenritten uitgespaard. Dat is ongeveer 13.500 kilometer in vrachwagenritten, of zo goed als een 'ritje' van Kielsbroek naar Australiƫ.
Bovendien levert de machine een sterke fundering die niet scheurt. De fundering besaat uit het oude asfalt dat wordt gemengd met een klein beetje cement, water en een specifiek bindmiddel genaamd schuimbitumen. Het wordt op omgevingstemperatuur gemengd wat energiebesparend is. Door deze innovatieve fundering zal ook het bovenliggende asfalt langer meegaan en is het een ideale onderbouw voor een bedrijventerrein met veel vrachtverkeer.
Samenwerking UA en Willemen Infra
Stad Antwerpen werkt voor deze innovatieve techniek 'BSM-fundering (Bitumen Stabilised Materials)' samen met de Universiteit Antwerpen en aannemer Willemen Infra. Ze doen het nodige onderzoek om de juiste verhoudingen en instellingen van de machine te bepalen.Bovendien worden de fundering en asfaltverharding gedurende hun volledige levensduur gemonitord. Dit door middel van nauwkeurige sensoren die in de weg aangebracht zijn en die vervormingen kunnen meten.Zo kan schade snel gedetecteerd worden, zodat herstellingen doelgericht kunnen gebeuren.