We gaan van start in 2026
In 2026 krijgt de Groenplaats een grondige make-over. Er komt een moderne centrale toegang naar de ondergrond, een dubbele rij nieuwe bomen, toekomstbomen op de hoeken en nieuwe zitbanken. Ook ondergronds zijn er heel wat verbeteringen zoals een nieuwe grote fietsenparking en een waterbuffer. Bovendien worden ook de omliggende straten, die aan vernieuwing toe zijn, heraangelegd. Daarvoor keurden het stadscollege en het districtscollege van district Antwerpen het voorontwerp goed.
De plannen voor de Groenplaats, de Eiermarkt en de Beddenstraat bepalen de inplanting van de bomen, horecaterrassen, banken, laad- en loszones en doorgangen voor de brandweer. Ze spelen in op de nieuwe klimaatuitdagingen voor groen en water en geven vorm aan de verbinding met de omliggende straten en gebouwen.
Bovengrondse heraanleg
Eiermarkt, Beddenstraat en Zwaluwstraat
De Eiermarkt, Beddenstraat en Zwaluwstraat worden van gevel tot gevel heraangelegd. In de Eiermarkt komen plantvakken met grote bomen en zitplaatsen voor passanten en bezoekers.
Nieuwe bomen, ruimte voor horeca en evenementen en erfgoed in de kijker
De Groenplaats krijgt nieuwe bomen: een dubbele bomenrij in een rechthoek geeft het plein een nieuw groenvolume. Binnen deze rechthoek krijgt Rubens een nieuwe plaats en wordt een waterelement toegevoegd. Hier kan iedereen aangenaam vertoeven of nog steeds genieten van evenementen. Langs de bomenrijen, naar de gevels toe, is er ruimte voor terrassen van de vele horecazaken, passage, en routes voor hulpdiensten en leveringen. De dubbele bomenrij zorgt ook voor schaduw en verkoeling. De hoeken van het plein krijgen toekomstbomen, zodat ook vanuit de omliggende straten het groen op het plein te zien zal zijn. Toekomstbomen zijn losstaande bomen die alle ruimte krijgen om uit te groeien en zo een plek allure en karakter geven.
Wijzigingen
De keerlus van de tram, de toegangspaviljoenen tot de parking, de kiosk en de toegang naar de parking in de Eiermarkt verdwijnen, zodat er een meer open plein ontstaat. De bestaande bomen kunnen niet gerecupereerd worden en zullen vervangen worden door nieuwe exemplaren die een groot ondergronds wortelvolume krijgen. Zo kunnen ze uitgroeien tot gezonde volgroeide exemplaren.
Ondergrondse vernieuwingen
Ruimte voor bomen en een hemelwaterbuffer
De riolering onder het plein wordt vernieuwd en in gescheiden stelsel aangelegd. Bijkomend wordt het regenwater van het plein en de daken rondom opgevangen. Een grote ondergrondse waterbuffer zorgt voor extra opslagcapaciteit bij hevige regenval om wateroverlast te vermijden. Om de wortels van de nieuwe bomen ruimte te geven en van voldoende water en voedingsstoffen te voorzien, is een doordacht systeem van ondergrondse groeipockets uitgewerkt. Er wordt een aansluiting voorzien van de waterbuffer naar de ondergrondse groeipockets zodat de bomen voldoende water krijgen en zo kunnen uitgroeien tot grote, gezonde exemplaren.
Verbinding plein-ondergrond
Aan de zuidzijde van het plein, in het midden onder de carré komt een centrale toegang naar het vernieuwde premetrostation. Via trappen, roltrap of lift ter hoogte van de Schoenmarkt kom je eerst in de ondergrondse toegangshal. Die is vormgegeven als een overzichtelijke, lichte ruimte met korte looplijnen, lange zichtlijnen, transparantie en vloeiende begeleidende wanden. Een plek die plein, premetro, parking, fietsenstalling en winkelcentrum verbindt. Zo wordt de ondergrond een echt verlengstuk van het plein.
De nieuwe fietsparking zal toegankelijk zijn via een nieuwe trap met lichte helling en fietsgoot, ook bruikbaar voor bakfietsen, aan de zijde van de Schoenmarkt. De parkeergarage en de fietsenstalling krijgen aparte toegangen om auto’s en fietsers veilig van elkaar te scheiden. De huidige in- en uitrit tot de autoparking aan de Nationalestraat blijft en de toegang aan de Eiermarkt verdwijnt. Zo komt er meer ruimte voor voetgangers en fietsers tussen Eiermarkt en Groenplaats.
Heraanleg omliggende straten
De heraanleg van de straten rond de Groenplaats is een samenwerking tussen stad en district Antwerpen. Het gaat om de Huidevetterstraat, Meirbrug, Sint-Katelijnevest (ten zuiden van de Lange Nieuwstraat), Israelietenstraat, Schoenmarkt, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat en Nationalestraat (bij die twee laatsten enkel het stukje ten noorden van de Steenhouwersvest). Bedoeling is om de heraanleg van die straten samen met de Groenplaats te starten vanaf 2026. Net zoals bij de Groenplaats, speelt groen een belangrijke rol bij deze heraanleg. Er komen in totaal 26 extra bomen bij in de Nationalestraat, Schoenmarkt, Meirbrug, Sint-Katelijnevest en Huidevetterstraat.
De infrastructuur voor zowel bus- als tramhaltes wordt vernieuwd. Er komen ruime perrons die vlot toegankelijk zijn voor alle gebruikers.
De veiligheid van fietsers verhoogt: ze delen de rijbaan nog maar in één richting met auto’s. In beide richtingen krijgen fietsers en trams bovendien meer eigen ruimte zodat zij elkaar vlot kunnen passeren. De voetpaden worden waar mogelijk verbreed om de drukke voetgangersstromen meer ruimte te geven.
Vlottere verkeersstromen
De Meirbrug, Schoenmarkt en Groenplaats zullen na de heraanleg deel uitmaken van de nieuwe zuidelijke parkeerlus doorheen de binnenstad. Het gemotoriseerd verkeer rijdt van de Huidevettersstraat richting Nationalestraat via de Groenplaats. Autoverkeer kan de parkings in- en uitrijden zonder de trambedding te kruisen. Om meer ruimte te creëren voor voetgangers, rijden trams op het traject in tegenwijzerzin gemengd met het auto- en fietsverkeer.
Het auto-, tram- en fietsverkeer wordt gescheiden van de drukke voetgangersstromen door stroken waarin objecten zoals bomen, straatmeubilair, velostations of taxistandplaatsen geplaatst worden. Door deze fysieke en visuele barrière krijgen voetgangers een duidelijk afgebakende ruimte waar zij niet in conflict komen met andere verkeersstromen. Oversteken zal op meer plaatsen mogelijk zijn.
Wie werkt eraan mee?
De partners in dit project zijn onder meer stad Antwerpen, district Antwerpen, De Lijn en water-link i.s.m. Aquafin. Er wordt ook nauw samengewerkt met horeca, handelaars en andere betrokkenen.
Meer info
Kijk in de tijdlijn voor de verschillende stappen die al gezet zijn en de beslissingen.
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief.