De Boekenberglei in Deurne is toe aan een herinrichting. De heraanleg zet in op een oplossing voor de bestaande keerlus van de tram en een nieuw fietspad dat aansluit bij het fietsroutenetwerk voor heel Antwerpen.
Waarom dit project?
Het masterplan Antwerpen voorziet de aanleg van een districtenfietsroutenetwerk. De Boekenberglei behoort tot dit netwerk. Hier zijn fietspaden echter nog afwezig. Bij het ontwerpen bleek dat er niet overal volwaardige fietspaden gecreëerd konden worden binnen de beschikbare bestaande ruimte en werd beslist om de straat volledig heraan te leggen.
Een heraanleg biedt verder de mogelijkheid een oplossing te zoeken voor de onveilige keerlus en om de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers te verbeteren. Daarvoor is het noodzakelijk om een deel van de Gitschotellei en de Drakenhoflaan mee op te nemen in het project.
Wat gebeurt er?
Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
- nieuwe enkelrichtingsfietspaden
- nieuwe voetpaden
- overzichtelijke oversteekplaatsen
- tramkeerlus naar een verkeersveilige locatie tussen de Gitschotellei-Drakenhoflaan-Boekenberglei-Cruyslei
- langere tramhaltes, voor iedereen toegankelijk
- nieuwe rijweg
- Boekenberglei als voorrangsweg, met een maximale snelheid van 50 km/u (met uitzondering van de schoolomgeving ter hoogte van het Te Boelaerpark, waar een variabele snelheidslimiet geldt van 30 km/u)
Er worden heel wat nieuwe bomen geplant en we verbeteren de groeiomstandigheden voor de bomen. Enkele bomen worden gerooid en verplant.
Openbaar vervoer
De huidige keerlus aan de Sint-Rochusstraat zorgt voor verkeersonveilige situaties, omdat de tram keert over fiets- en voetpaden. Hij moet daarom naar een andere plek in de buurt. Na de heraanleg volgt de tram de lus Gitschotellei - Drakenhoflaan - Boekenberglei - Cruyslei.
De tramhaltes Cruyslei, Jozef Verboven en Eksterlaar worden vernieuwd. Bij de kerk komt een nieuwe tramhalte. De haltes worden langer. Zo zijn ze klaar voor de toekomst, wanneer er langere trams rijden. Ook worden de haltes breder en zijn ze voor iedereen toegankelijk. De trams rijden in aparte trambanen.
Overzichtelijke kruispunten
- Middenbermen zorgen voor kortere oversteekbewegingen, wat veiliger is. Voetgangers en fietsers kunnen in 2 keer oversteken en het autoverkeer vertraagt hierdoor.
- Er komt een nieuwe oversteekplaats tussen de Gitschotellei en het Te Boelaerpark met verkeerslichten (met aanvraagknop) voor voetgangers en fietsers.
- Fietsers kunnen op de kruispunten in 2 richtingen oversteken.
- Het autoverkeer kan veilig keren op het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan.
- Er komt een nieuwe rijstrook om naar de Jozef Verbovenlei af te slaan.
- De verkeerslichten blijven behouden op het kruispunt Boekenberglei-Jozef Verbovenlei. Op de Boekenberglei-Drakenhoflaan en de Gitschotellei-Cruyslei verdwijnen de verkeerslichten.
- De doorsteken over de middenbermen Boekenberglei-Muggenberglei en Cruyslei-Boekenberglei verdwijnen zodat er minder conflicten tussen de weggebruikers zijn.
Bomen
148 nieuwe bomen
- Onder andere in de Gitschotellei komen nieuwe, inheemse bomen met een grote plantmaat.
82 behouden bomen
- Een bodemonderzoek wees uit dat 2 eiken in moeilijkheden zouden komen als de heraanleg volgens het voorontwerp zou verlopen. Op vraag van de buurt nemen we bijkomende maatregelen zodat alle eiken behouden blijven. De tramsporen worden zodanig gelegd dat de wortels van de eiken voldoende plaats hebben om te groeien. Ook de grond wordt plaatselijk verhoogd.
33 verplante bomen
- Een deel van de jonge platanen uit de Boekenberglei gaat naar nieuwe locaties op de Boekenberglei en de Gitschotellei-Drakenhoflaan.
- Een aantal jonge bomen van de Gitschotellei gaan naar de Boekenberglei en de Drakenhoflaan.
62 gerooide bomen
- De bomen in de Gitschotellei wortelen zeer oppervlakkig. Door de aanleg van nieuwe tramsporen in de Gitschotellei verliezen de bestaande bomen hun stabiliteit, wat de kans op omvallen vergroot. Hierdoor moeten ze gerooid worden.
De groeiomstandigheden van de bomen worden verbeterd. Meer info op Media & Nieuws > Infopanelen definitief ontwerp > paneel 6
Parkeren
Er verdwijnen parkeerplaatsen om meer ruimte te voorzien voor openbaar vervoer en de doorgang voor de brandweer.
- In de Drakenhoflaan-Gitschotellei kan je rechts en dwarsparkeren. Het aantal parkeerplaatsen gaat in deze zone van 87 naar 74.
- In de Boekenberglei tussen de Sint-Rochusstraat en de Jozef Verbovenlei kan je links en rechts parkeren. Het aantal parkeerplaatsen gaat in deze zone van 96 naar 148.
- In de Boekenberglei tussen de Jozef Verbovenlei en de Drakenhoflaan kan je links of rechts parkeren. Het aantal parkeerplaatsen gaat in deze zone van 149 naar 53.
Verdere planning
- Opmaak uitvoeringsdossier: voorjaar - zomer 2024
- Indienen omgevingsvergunning Vlaanderen: september 2024
- Openbaar onderzoek: eind 2024 / begin 2025
- Goedkeuring omgevingsvergunning: mei / juni 2025
- Gunning: zomer 2025
- Start uitvoering: najaar 2025
Deze timing kan nog veranderen.
Wie werkt er aan mee?
Dit project wordt uitgevoerd door de stad Antwerpen in samenwerking met De Lijn, Waterlink en Aquafin.
Gerelateerde projecten
Tuinstraten
Een straat leefbaarder maken met meer groen, meer plek voor water en sterker sociaal contact.
Arenawijk
Hier vind je het uitzonderlijke patrimonium van de Antwerpse architect Renaat Braem en veel open groene ruimte.
Unitas-tuinwijk beheersplan
In Deurne ligt vlakbij het Boekenbergpark één van de architecturale parels van Antwerpen: de Unitas-tuinwijk.