Deze brug is een ontbrekende schakel in het Ekerse fietsnetwerk. Ze loopt tussen de Onze-Lieve-Vrouwstraat en de Kardelaan over de spoorlijn L12 (Antwerpen – Essen) en vormt een verbinding tussen Ekeren centrum en Ekeren Donk. Aan de Kardelaan sluit ze aan op de fietsostrade F14. Het wordt een slanke, sierlijke brug die mooi opgaat in het open landschap en zal aan de kant van Ekeren Donk een uitkijkpunt vormen voor de omgeving. De werken starten begin 2026. Waarschijnlijk zullen de eerste fietsers begin 2028 over de brug kunnen fietsen.
Deze brug zal de naam "Frans Palinckxbrug" krijgen, naar de burgemeester van Ekeren tijdens de periode 1971-1981.
Een voorontwerp voor een fiets- enwandelbrug over de spoorweg L12.
Aan de oostkant (Prinshoeveweg) wordt de aanloophelling aangelegd tussen de Prinshoeveweg en de landbouwgronden. De bomenrijen blijven zo veel mogelijk behouden. Ter hoogte van de Leerhoeklaan begint het fietspad dat even verder overgaat naar de aanloophelling. Zo is er plaats genoeg om een zachte helling te maken voor de fietsers. Na de Onze-Lieve-Vrouwstraat stijgt de helling verder en slingert dan rond de bestaande bomengroep. De treurwilg en de rij populieren blijven behouden.
Aan de westkant (Oude Landen - Kardelaan) maakt de brug een grote lus. In de lus komt een wadi. Deze sluit aan bij het groene karakter van de omgeving. De wadi dient om water van de omgeving op te vangen en heeft een overloop naar de Donkse Beek. Het brugje over de Donkse Beek wordt vernieuwd en verbreed tot 4.5 meter om een goede verbinding te maken met de fietsostrade.
Het ontwerp wil maximale afstand houden tot de bewoners en de tuinen van Kardelaan. De fietsbrug wordt aan deze zijde ook afgeschermd door de bestaande bomenrij.
Aan de Onze-Lieve-Vrouwstraat wordt het doorzicht naar de landbouwgronden maximaal behouden door de hoogte van de aanloophelling te beperken op 1.1 meter.
Aan beide zijden van de spoorweg komt een boogvormige trap.
De brug over de sporen wordt 6 meter breed. Omwille van de duurzaamheid wordt de brug zoveel mogelijk uit één materiaal gemaakt: beton. Dan is er ook geen epoxy slijtlaag nodig op het brugdek. Het beton wordt daar opgeruwd om gladheid te vermijden.
Wie werkt eraan mee?
Stad Antwerpen is opdrachtgever en betaalt de brug. De Vlaamse overheid subidieert met Kopenhagensubsidies. Tractebel Engineering voert de volledige opdracht uit.
Welkom!
Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.
Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.
U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.