De heropleving van een nostalgische plek
De stad Antwerpen wil Sint-Anneke Plage op Linkeroever terug omtoveren tot de 'place to be' die het vroeger was. Om dit te realiseren, heeft de stad een toekomstplan ontwikkeld voor de Plage, met meer mogelijkheden voor de horeca, de jachthavenclubs en meer groen.
Waarom dit project?
Sint-Anneke Plage staat vooral gekend om haar nostalgische kantje. Vroeger was het een grote trekpleister, maar de laatste jaren is daar niet zo veel meer van te merken. Nochtans heeft de Plage nog steeds alles in huis om terug die plek van weleer te worden. Denk maar aan de horeca, het strand, de speeltuinen, de jachthaven,… Door de bestaande onderdelen juist te schikken of te verbeteren, kan het gebied terug uitgroeien tot één van dé trekpleisters van de stad.
Enkele concrete aanleidingen maakten het noodzakelijk om na te denken over de toekomst van Sint-Anneke Plage als ontspanningsplek:
• de verhoging van de Scheldeboorden Linkeroever door De Vlaamse Waterweg;
• de vraag van de lokale horeca naar meer levendigheid en rechtszekerheid (vandaag wordt de horeca nog als zonevreemd beschouwd);
• de invulling van de centrale locatie aan de Plage nadat camping De Molen de plek heeft verlaten;
• de intentie van de jachthavenclubs om samen te werken aan een actieve en moderne jachthaven.
Wat gebeurt er?
In het voorjaar van 2016 stelden we het toekomstplan voor Sint-Anneke Plage voor aan het brede publiek. Intussen wodt het zogeheten ‘masterplan’ stap voor stap omgezet in de praktijk. Daaronder valt ondermeer de uitwerking van een ‘ruimtelijk uitvoeringsplan’ en de heraanleg van de publieke ruimte aan het einde van de Gloriantlaan.
Heraanleg Gloriantlaan
Wie vandaag toekomt aan Sint-Anneke Plage, doet dit langs de ontharde toeganszone op het einde van de Gloriantlaan. Deze zone vormt een knooppunt tussen de Plage, de Schelde, de omliggende woonwijken en natuur. Daarom heeft de stad met de steun van de Vlaamse overheid en Agentschap voor Natuur en Bos ze onthard en omgevormd tot een aantrekkelijke entree.
In de plantenvakken zijn wadi’s en niveauverschillen voorzien om het water op te vangen en gecontroleerd af te voeren In het asfalt zijn bovendien ondergrondse bufferbekken voorzien om water te bufferen en vervolgens in de grond te laten infiltreren. Tussen het groen zijn comfortabele paden voor fietsers en voetgangers aangebracht, voorzien van nieuwe openbare verlichting. Het ijssalon, de laanbomen en de twee bestaande parkings bleven behouden. Het busstation en het velostation werden verplaatst. De lokale horeca blijft vlot bereikbaar voor bezoekers en toeleveranciers. Ten slotte zijn er ook drie evenementenkasten en een laadpaal voor elektrische wagens voorzien.
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever
In tussentijd werkt de stad samen met De Vlaamse Waterweg nv verder aan een masterplan voor de gehele Scheldeboord. De dijken worden ook aan deze Scheldezijde opgehoogd om de stad te beschermen tegen mogelijke overstromingen. De stad grijpt deze dijkwerken aan om de publieke ruimte te vernieuwen met aandacht voor natuur, water en recreatie. Met de toekomstvisie voor Sint-Anneke Plage in het achterhoofd, zal dit masterplan in het noordelijke gebied relatief snel worden vertaald in een ontwerp publieke ruimte, zodat we nog deze legislatuur kunnen starten met de heraanleg ervan.