Fietsostrade F11, publiek groen lint en vernieuwde Saffierstraat

Samen één project

Fietsostrade

De fietsostrade F11 maakt een directe, comfortabele en veilige verbinding tussen het station van Lier en het Ringfietspad in Antwerpen. Ze komt langs de Saffierstraat op hoogte, naast de spoorweg.

Publiek groen lint

De huidige, afgesloten en privé-gebruikte berm in de Saffierstraat wordt omgevormd tot een openbaar groen lint, waarin de hele buurt van de natuur kan genieten

Om de biodiversiteit terug te brengen, komen er veel nieuwe - zorgvuldig geselecteerde - bomen, struiken en planten bij. Bijna alle bestaande kastanjebomen blijven behouden en krijgen bescherming.

Saffierstraat

De Saffierstraat krijgt een volledige heraanleg, met een rijweg in asfalt. Verkeersdrempels remmen de snelheid af. De maximale snelheid is 30 km/uur. Er wordt zoveel mogelijk onthard en vergroend. 

Riolering

De riolering is in slechte staat en is aan vervanging toe. Er komt een gescheiden rioleringsstelsel.  

toekomstbeeld: doorsnede ter hoogte van de Helderstraat Claar
Toekomstbeeld: doorsnede ter hoogte van de Helderstraat. De groenzone tussen de voet van het talud en de straat varieert tussen de 7m en 17m.

Fietsostrade F11

De F11 loopt van het station van Lier tot het Ringfietspad in Antwerpen (11 km). Het grootste deel van deze fietsostrade is al aangelegd.

Vanaf de Vosstraat in Mortsel zal de fietsostrade langs de Saffierstraat lopen, op hoogte van de spoorweg, over 3 nieuwe fietsbruggen (1 in Morstel, 2 in Antwerpen):

  • Deurnestraat-Vosstraat
  • Ter Nieuwerbrugge-Bikschotelaan
  • Arbeidersstraat-Edelgesteentestraat

Vervolgens komt de fietsostrade via de Edgar Tinelstraat, die een fietsstraat wordt, op het Ringfietspad aan. De stad heeft de ambitie om de fietsostrade via een fietsbrug over de Ring door te trekken naar het station Antwerpen-Berchem (zie mobiliteitsplan Antwerpen).

Vanuit Groenenhoek zal de fietsostrade bereikbaar zijn:

  • via een trap met fietsgoot aan de Pervijzestraat
  • via een aansluiting aan de Vosstraat of
  • via de Edgar Tinelstraat.

Toekomstbeeld: fietsbrug en buurtfietsenstalling aan Ter Nieuwerbrugge Claar
Toekomstbeeld: fietsbrug en buurtfietsenstalling aan Ter Nieuwerbrugge

Hoe comfortabeler, veiliger en efficiënter de fietsostrade is, des te sneller mensen geneigd zijn om hun auto in te ruilen voor de fiets. Zo speelt deze fietsostrade een belangrijke rol in de modal shift naar meer duurzame mobiliteit. De groeiende populariteit van elektrische fietsen maakt de fietsostrade ook voor langere afstanden aantrekkelijk.

Rustige woonstraat

De Saffierstraat krijgt een volledige heraanleg. Het is een woonstraat met gemengd verkeer, met een maximumsnelheid van 30 km/u.

  • De rijweg wordt gemaakt van asfalt, zodat het prettig is om erop te fietsen en te rijden.
  • Om de snelheid van auto’s te verminderen, komen er verhoogde verkeersdrempels.
  • Het huidige rondpunt aan de Edelgesteentestraat wordt omgevormd tot een verhoogd kruispunt.
  • De nieuwe straatverlichting komt op de gevels van de huizen of op de rooilijn bij huizen met een voortuin.
  • De Saffierstraat wordt zoveel mogelijk onthard. De afmetingen worden aangepast volgens het draaiboek openbaar domein, waardoor het groene lint dichter bij de woningen komt.
  • De parkeerstroken worden gemaakt van materiaal dat regenwater doorlaat. Langs de kant van het park worden grasdals gebruikt, zodat dit goed past bij het groene karakter van het park. Langs de kant van de huizen worden er kasseien met waterdoorlatende voeg gebruikt.
  • Niet enkel in het buurtpark, maar ook in de Saffierstraat komen er nieuwe bomen. Deze vinden een plek in de parkeerstrook aan de kant van de huizen. De grootte van deze bomen wordt afgestemd op de locatie.
  • Door de verhoogde verkeersdrempels, de nieuwe bomen en betere oversteekmogelijkheden zullen er na de werken 56 parkeerplaatsen minder zijn in de Saffierstraat zelf. Dit werd voor een groot stuk gecompenseerd bij de heraanleg van de Lodewijk Van Berckenlaan, daar zijn toen 30 plaatsen bijgekomen.
  • Doorheen de straat worden er 77 fietsbeugels voorzien, verspreid over de straat en voornamelijk aan de zijstraten. Aan de Bikschotelaan en de Edelgesteentestraat worden er overdekte buurtfietsenstallingen geplaatst met 2 x 60 plaatsen.
  • Bij de heraanleg van de straat komt er ondergronds een nieuwe sorteerstraat. Dit om de aantrek van zwerfvuil te verminderen. Deze komt in de parkeerstrook aan de kant van de huizen.

Woon je in de Saffierstraat? Wil je graag een geveltuin aan je eigen huis?  Mail dan je adres, naam en telefoonnummer naar wijkoverleg.berchem@antwerpen.be.  De aannemer zorgt voor de boordstenen en de teelaarde. De plantjes voorzie je zelf.

Samen de natuur beleven

In het publieke groene lint kan u 1,2 km wandelen door het diverse landschap. Onderweg kan u spelen en picknicken. Aan de Smaragdstraat en de Schaffenstraat zijn er grotere ontmoetingszones. Aan elke zijstraat kan u uitrusten op een zitbank

toekomstbeeld: speel- en picknickplek Claar
Toekomstbeeld: speelplek en picknickbank in de groenzone tussen de Smaragdstraat en de Lodewijk Van Berckenlaan.

Aan de Pervijzestraat komt er een samentuin. In deze tuin kan je samen tuinieren op een gedeeld stuk grond. De samentuin komt in het midden van de Saffierstraat. Er zijn hier momenteel geen bomen, waardoor de plek veel zon krijgt. Dit maakt de locatie ideaal voor een moestuin.

Tijdens de werken volgt er meer informatie over deze samentuin.

Natuurwaarde

Het studiebureau heeft de bestaande natuurwaarden nauwkeurig onderzocht en maakte een natuurtoets op.

Om het deel van het groen dat verdwijnt door de aanleg van de fietsostrade te compenseren, komen er zoveel mogelijk nieuwe, inheemse planten, struiken en bomen. Die zijn aangepast aan de omgeving, hebben minder last van lokale plagen en ziekten én zijn nuttig voor inheemse insecten. Zo komt er over de hele lengte van het buurtpark een strook met struiken, aan de voet van de helling. Dat biedt een rijk leefgebied voor verschillende dieren.

De effecten hiervan zijn al op korte termijn merkbaar. De diersoorten die er nu leven, vinden ook na de werken de planten terug die ze nodig hebben. Deze ‘waardplanten’ worden opnieuw geplant. De verlichting wordt vleermuisvriendelijk. 

Bomen

Bijna alle kastanjebomen blijven behouden en krijgen een bijzondere behandeling. De gezondheid van de bomen wordt nauwlettend opgevolgd door een European Tree Expert. Als het nodig is, worden zieke bomen vervangen door nieuwe. 

  • Door de grond los te maken ('ploffen') rond deze bomen, krijgen de boomwortels meer zuurstof.
  • De meststoffen en compost worden dieper in de grond gebracht via voedingszuilen.
  • Dichtbij de stam wordt de verharding verwijderd. 
  • De boombeschermingszone wordt afgesloten met hekken. Binnenin mag de aannemer enkel handmatig of met aangepaste maatregelen werken. Op sommige plekken is er een doorsteek nodig naar de spoorweg. Deze doorsteken worden zoveel mogelijk beperkt. Er worden rijplaten gebruikt zodat de druk gelijkmatig wordt verdeeld.

Drie kastanjebomen gaan weg aan de Lodewijk Van Berckenlaan, omdat ze te dicht tegen de nieuwe helling staan.

Regenwateropvang

Ons klimaat is wereldwijd aan het veranderen. Hevige regenval zal in de toekomst meer voorkomen. Er zal op kortere periodes meer regen vallen. Daarnaast zullen er lange periodes van droogte zijn, waardoor er minder water in de grond zit en bijvoorbeeld vijvers komen droog te staan. Er moet gezocht worden naar andere manieren om water op te vangen of sterk vertraagd af te voeren. Daarom worden deze maatregelen genomen:

  • Er komt één wadi aan de Lodewijk van Berckenlaan. Een wadi zorgt ervoor dat regenwater in de grond kan insijpelen.
  • Het regenwater van de fietsostrade dringt via poreuze regenwaterbuizen de grond in.
  • De riolering van de Saffierstraat is in slechte staat en is aan vervanging toe. Tijdens de heraanleg van de straat vernieuwt rioolbeheerder water-link in samenwerking met Aquafin de riolering over de hele lengte van de straat. Ter vervanging van de verouderde, gemengde riolering komt er een gescheiden rioleringsstelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert. Het regenwater van de daken gaat ook via de poreuze regenwaterbuizen de grond in.

Wie werkt eraan mee?

Stad Antwerpen werkt samen met district Berchem en water-link in samenwerking met Aquafin aan dit project. De aanleg van de fietsostrade kan rekenen op financiële steun van provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid via het Fietsfonds. Het project strekt zich uit over het grondgebied van Antwerpen en Mortsel.

Blijf op de hoogte

Klik hier om u in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief.

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.