De Noordersingel, tussen Schijnpoort en Turnhoutsebaan, heeft eenzelfde straatbeeld als de zuidelijke Singel gekregen. Ook de kruispunten werden aangepakt, zodat het verkeer hier vlotter en veiliger kan verlopen.
Waarom dit project?
De voorbije periode veranderde de Zuidersingel tussen Stenenbrug en de Gedempte Zuiderdokken sterk van uitzicht. Naast brede fietspaden en een groene middenberm tussen de twee rijbanen, kwamen er aan beide zijden parkeerstroken met bijna 700 bomen. Sinds 2016 is deze inrichting verder doorgetrokken op Noordersingel, de Slachthuislaan en de IJzerlaan tot aan de Noorderlaan.
Wat gebeurt er?
Meer groen op de Singel
Voor het hele gebied werd een landschapsontwerp opgemaakt dat zorgt voor zowel toegankelijke en aantrekkelijke groene ruimten als een ecologische opwaardering, en dit over de verschillende eigendommen heen.
Er zijn opnieuw twee rijstroken in elke richting met een groene middenberm. Aan beide zijden lopen brede fietspaden, het Singelfietspad, die van de rijweg gescheiden zijn door groenstroken of vergroende parkeerstroken.
Bij de heraanleg van de Noordersingel zijn ook de kruispunten niet vergeten. Ze zijn overzichtelijker en veiliger gemaakt, waarbij de verschillende weggebruikers zoveel mogelijk van elkaar gescheiden worden.
Op de Noordersingel en de Slachthuislaan is het bestaande profiel van de zuidelijke singel verder doorgetrokken met langs beide zijden het comfortabele Singelfietspad, twee rijstroken in elke richting, een doorlopende groene middenberm en groenstroken met bomen aan de zijkanten. Het Singelfietspad is van de rijweg gescheiden door groenstroken of vergroende parkeerstroken. Alle kruispunten op de route zijn overzichtelijker en veiliger gemaakt voor alle gebruikers.
Kruispunt Schijnpoortweg - Noordersingel
Het vernieuwde kruispunt met de Schijnpoortweg is afgestemd op de toekomstige verkeersstromen. Zo is de nieuwe inrichting van het kruispunt voorzien op het verkeer komende van het nieuwe op- en afrittencomplex van de Ring dat zal aangelegd worden bij de bouw van Oosterweel. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de veiligheid van fietsers en voetgangers. Het profiel van de voet- en fietspaden wordt doorgetrokken van de Noordersingel naar de Slachthuislaan.
Speciale aandacht gaat er ook naar herinrichting van de voet- en fietspaden rondom het kruispunt Schijnpoort en op de Schijnpoortweg aan de zijde van het Sportpaleis. Richting Sportpaleis krijgen voetgangers een bijna 4m brede strook. Op die manier kunnen voetgangers tijdens evenementen veilig van Spoor Oost naar het Sportpaleis wandelen.
Aansluiting Spoor Oost
Ter hoogte van het voormalige containerpark van Borgerhout wordt op de Noordersingel de hoofdtoegang voorzien tot de site Spoor Oost. Tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding zullen op de terreinen van het vroegere containerpark van Borgerhout de nieuwe op- en afritten voor de Ring toekomen. Deze zullen in alle rijrichtingen aansluiten op de Schijnpoortweg en de Noordersingel. Het aansluitingspunt met de Noordersingel wordt dan een volwaardig kruispunt met een rechtstreekse verbinding tussen de Noordersingel, de Ring en Spoor Oost.
Kruispunt Noordersingel - Buurtspoorweglei
De aansluiting van de Buurtspoorweglei op de Noordersingel wordt werd veiliger gemaakt voor voetgangers, fietsers en auto's. Er komen vverkeerslichten op het kruispunt , zodat maken het mogelijk om af te slaan naar de Buurtspoorweglei vanuit het zuiden. mogelijk wordt.
Turnhoutsepoort
In de omgeving van de Turnhoutsepoort kwamen er een gescheiden auto- en fietspoort, rijdt tram 10 voortaan ondergronds en kregen fietsers comfortabele, vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de Noordersingel met een fietspassage onder de E313.
IJzerlaan
Met de afbraak van de oude IJzerlaanbrug, de bouw van de nieuwe compacte fietsbrug over het Albertkanaal en de aanleg van het nieuwe IJzerlaankanaal, is de IJzerlaan een aangename verblijfsplek aan het water geworden. Aan de ene kant van het nieuwe kanaal is het profiel van de zuidelijke singel doorgetrokken. Hierdoor is de laatste bottleneck op zowel de Singel als het Singelfietspad helemaal weggewerkt. Aan de andere kant zorgt een woonerf tussen het kanaal en de huizen, samen met de pontons op het kanaal, voor een nieuw buurtgevoel. Ook de ruimte die aan beide kanten van het Albertkanaal is vrijgekomen door het afbreken van de aanloophellingen van de vroegere IJzerlaanbrug, krijgt een groene invulling.
Wie werkt eraan mee?
De realisatie van de Noordersingel is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en Lantis (de vroegere Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel).
De nieuwe brede en comfortabele fietspaden op de Noordersingel, afgescheiden van het autoverkeer door de parkeerstrook.
|
Lucid
De nieuwe Noordersingel na de heraanleg.
|
Stad Antwerpen
Noordersingel tijdens de heraanleg ter hoogte van het kruispunt met Schijnpoort.
|
Stad Antwerpen
Aanleg van de nieuwe rijbaan.
|
Stad Antwerpen
Aanleg van het Singelfietspad langs de Noordersingel.
|
Stad Antwerpen
Het toekomstbeeld van de nieuwe Noordersingel.
|
Lantis
Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.
Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.
U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.