Een nieuwe fiets- en voetgangersbrug op de locatie van de oude Krugerbrug maakt de verbinding tussen twee belangrijke fietsroutes: de fietsostrade F13 richting Boom en de Districtenroute. De nieuwe brug voldoet aan de moderne comfort- en kwaliteitseisen voor fietsroutes, houdt rekening met de toekomstige ontwikkelingen in de omgeving en heeft een kwalitatieve aansluiting op de omgeving.
Waarom dit project?
De oude Krugerbrug was in slechte staat en voldeed door de steile aanloophellingen en verouderde inrichting niet meer aan de moderne comforteisen voor fietsroutes. Daarom wordt de brug vervangen door een nieuwe, comfortabele fiets- en voetgangersbrug. De brug vormt een belangrijke schakel op het hoofdfietsroutenetwerk rond de stad. Voor de bewoners van de aanpalende woonwijken vormt de brug een belangrijke verbinding met het natuurgebied Hobokense Polder.
Wat gebeurt er?
De nieuwe Krugerbrug bestaat uit 2 bruggen - over de spoorweg en over de Zuidweg - die telkens op een aanloophelling liggen. Hierdoor ontstaan er rond de bruggen groene ruimtes.
Grondplan van de nieuwe Krugerbrug en Zuidwegbrug.
De nieuwe Krugerbrug (over de spoorweg) heeft een fietspad van 4 meter breed en een voetpad van 2 meter breed. Zo kunnen fietsers en voetgangers de brug vlot gebruiken tussen Hoboken-Centrum en de Hobokense Polder en het groene industrieterrein Blue Gate Antwerp. Fietsers kunnen aansluiten op de Zuidwegbrug naar de fietsostrade (Jef Van Lindenfietspad F13). Voetgangers kunnen via een trap van de Zuidweg of de Schroeilaan over de Krugerbrug naar de Hobokense Polder.
Samen met de bouw van de twee nieuwe bruggen, worden er ook nieuwe leidingen voor het toekomstige warmtenet onder de sporen door gelegd. District Hoboken voorziet een calisthenics toestel aan de Zuidwegbrug.
Toekomstbeeld van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug met onderaan de aansluiting op Blue Gate en bovenaan de aansluiting naar de Lageweg en het Jef Van Lindenfietspad (F13).
|
Ney & Partners BXL en Omgeving cvba
Toekomstbeeld van de nieuwe brug over de spoorweg gezien vanop het Jef van Lindenfietspad (F13).
|
Ney & Partners BXL en Omgeving cvba
Toekomstbeeld vanop de nieuwe brug over de spoorweg richting Hoboken centrum.
|
Ney & Partners BXL en Omgeving cvba
Verloop van vernieuwing
In januari 2019 werd ontwerpteam Ney & Partners BXL en Omgeving cvba gekozen voor het ontwerp en de bouw van de nieuwe brug. Na overleg met zowel de districten Hoboken en Antwerpen als Natuurpunt en de buurtbewoners zijn er enkele aanpassingen gedaan aan het ontwerp.
Eind juni 2021 startte de afbouw van de oude brug en de opbouw van de nieuwe bruggen. Vanaf 21 april 2023 kunnen fietsers en voetgangers de nieuwe bruggen gebruiken.
Wie werkt eraan mee?
Bij dit project wordt er nauw samengewerkt met district Hoboken en district Antwerpen, de provincie Antwerpen, Agentschap Wegen en Verkeer, Infrabel en Lantis.
Met de steun van EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.
Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.
U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.