Heraanleg Herentalsebaan

Heraanleg van het tweede deel van de Herentalsebaan

Het eerste deel van de Herentalsebaan (van 't Mestputteke tot aan AZ Monica) werd in 2018 heraangelegd. Door de hoge concentratie aan winkels, is daar gekozen om zoveel mogelijk in te zetten op een handelskern, waar je vlot kan bewegen en parkeren. Het tweede deel, van AZ Monica tot de keerlus Silsburg is nu aan de beurt. De heraanleg van dat deel zet in op de mix van bewoning en handel. 

Waarom dit project?

Het eerste deel van de Herentalsebaan werd in 2018 heraangelegd. Het tweede deel, van AZ Monica tot de keerlus Silsburg, is nu aan de beurt.

Wat gebeurt er?

Van 24 maart tot 14 juni 2025 werden de nutswerken uitgevoerd.  Volgende kabels en leidingen werden vernieuwd:
elektriciteit, internet, televisie en telefoon.

De heraanleg van de straat gebeurt vanaf 18 augustus 2025 tot zomer 2026

Voor de start van de werken volgt er een infobrief.

Wat er vooraf ging

In 2015, nog voor de eerste ontwerpschetsen, werden handelaars, bewoners, bezoekers en AZ Monica bevraagd over hun noden en wensen. Uiteindelijk werd het definitief ontwerp voor de hele Herentalsebaan in 2017 goedgekeurd. De heraanleg werd wel opgedeeld in twee delen. Het eerste deel, van 't Mestputteke tot AZ Monica, werd uitgevoerd in 2018. Opvallend daar is dat rijweg, parkeerplaatsen en voetpad op hetzelfde niveau werden getrokken.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om het ontwerp van het eerste deel door te trekken in het tweede deel (van AZ Monica tot de keerlus Silsburg). Omdat dat tweede deel echter meer een mix vormt tussen winkels en bewoning, is er in 2022 besloten om dat ontwerp bij te sturen en is er gekozen voor een klassiek straatprofiel met verlaagde rijweg. 

Wat blijft er?

  • Alle verkeersfuncties (auto's, voetgangers, fietsers, tram) blijven behouden.
  • De straat blijft tweerichtingsverkeer toestaan.
  • Het aantal parkeerplaatsen blijft behouden.
  • De hoofdriolering wordt niet vernieuwd.

Wat verandert er?

  • Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan, worden de kasseien op de rijweg vervangen door uitgewassen beton. Dat verhoogt het rijcomfort voor fietsers en automobilisten en vermindert de geluidsoverlast.
  • Parkeerstroken worden aangelegd in kasseien met splitvoeg, om regenwater te laten infiltreren.
  • Voetpaden worden aangelegd in betonstraatstenen in plaats van graniet.
  • De trambaan wordt vernieuwd
  • De tramhalte aan de begraafplaats schuift op tegenover de halte aan het Dienstencentrum
  • Er komt een bijkomende afstaphalte, net voor Silsburg Terminus.
  • Alle riool- en kolkaansluitingen worden vernieuwd.
  • Er komen in totaal 55 bomen bij. Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan, zullen dat Amberbomen zijn.

doorsnede van de heraangelegde straat

De fasering van de werken:

Fase 1 Tussen Florent Pauwelslei & Dassastraat
van 18 augustus tot 12 december 2025.*

Fase 2 Zone begraafplaats
van 12 januari 2026 tot 10 april 2026.*

Fase 3 Begraafplaats tot keerlus Silsburg
van 11 april 2026 tot 13 juli 2026. *

* De exacte datum is afhankelijk van voortgang van de werken.

thumb_fase1.jpg

thumb_fase2.jpg

 

thumb_fase3.jpg

Tijdens de werken

  • Het voetpad blijft aan één kant van de straat toegankelijk.
  • Om de 100 meter is er voetgangersdoorsteek door de werf
  • Woningen blijven toegankelijk, met indien nodig een voetgangersbruggetje.
  • Aannemer haalt huisvuil op en brengt het naar een verzamelpunt.

Omleiding

Tramlijn 24 stopt aan het Mestputteke en keert terug.
Tramlijn 9 blijft tijdens de werken rijden richting Silsburg.

Het gemotoriseerd verkeer moet omrijden via de Boterlaarlbaan.

omleiding
omleiding

Minderhindervergunning

Is jouw garage of (bedrijfs)parking tijdelijk niet bereikbaar door de werken? En heb je geen recht op een parkeervergunning voor bewoners waarmee je op straat kan parkeren? Vraag dan een minderhindervergunning bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen. Dat is een parkeervergunning waarmee je tijdens de werken onbeperkt en gratis op straat kan parkeren in de buurt van jouw garage of parkeerplaats. 

Steunmaatregelen voor ondernemers

Overzicht van steunmaatregelen voor ondernemers tijdens de wegenwerken.:

 

 

Wie werkt eraan mee?

De Herentalsebaan is overgeheveld van gewest naar de stad. Daarom is stad Antwerpen trekker van dit project, in samenwerking met De Lijn en Waterlink/Aquafin.

 
 

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.