Waarom dit project?
Het eerste deel van de Herentalsebaan werd in 2018 heraangelegd. Het tweede deel, van AZ Monica tot de keerlus Silsburg, is nu aan de beurt.
Wat gebeurt er?
Van 24 maart tot 14 juni 2025 worden de nutswerken uitgevoerd. De uitendelijke heraanleg begint op 18 augustus 2025 en duurt tot de zomer van 2026.
Wanneer vinden de nutswerken plaats?
Op maandag 24 maart 2025 beginnen de werken aan de nutsvoorzieningen. Die duren tot half juni 2025.
Fluvius coördineert de werken van de nutsvoorzieningen. In augustus 2025 volgt de uiteindelijke heraanleg.
Alle info over nutswerken in het algemeen vind je op de website van Fluvius. Opmerkingen, suggesties of klachten kan je melden via fluvius.be of telefonisch op het nummer 078 35 35 34 (werkdag 8 tot 20 uur en zaterdag 9 tot 13 uur).
Bekijk op deze kaart de locaties waar er gewerkt wordt. De vooropgestelde timing kan wijzigen en is afhankelijk van weersomstandigheden en andere onvoorziene gebeurtenissen.
Eerste deel: vanaf maandag 24 maart 2025 tot einde mei (afgelopen)
Tweede deel: maandag 16 juni tot vrijdag 27 juni
- Er wordt gewerkt tussen de Florent Pauwelslei en de Corbletstraat en tussen de begraafplaats en huisnummer 622.
- Deze werken duren elk ook maximaal 4 werkdagen.
- De tramhaltes worden tijdelijk verplaatst.
- Autoverkeer en fietsverkeer worden omgeleid.
- De handelaars blijven bereikbaar via een omleiding.
- De begraafplaats blijft bereikbaar via een omleiding.
- De bovenleidingspalen worden geplaats. Dat moet helaas 's nachts gebeuren. Mogelijks zal er dus 1 nacht gewerkt worden met enige hinder tot gevolg.
De heraanleg van de straat gebeurt vanaf 18 augustus 2025 tot zomer 2026
Voor het verloop van deze werken wordt eind juni een infomoment georganiseerd. Voor de start van de werken
begin augustus volgt er een infobrief.
Wat er vooraf ging
In 2015, nog voor de eerste ontwerpschetsen, werden handelaars, bewoners, bezoekers en AZ Monica bevraagd over hun noden en wensen. Uiteindelijk werd het definitief ontwerp voor de hele Herentalsebaan in 2017 goedgekeurd. De heraanleg werd wel opgedeeld in twee delen. Het eerste deel, van 't Mestputteke tot AZ Monica, werd uitgevoerd in 2018. Opvallend daar is dat rijweg, parkeerplaatsen en voetpad op hetzelfde niveau werden getrokken.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om het ontwerp van het eerste deel door te trekken in het tweede deel (van AZ Monica tot de keerlus Silsburg). Omdat dat tweede deel echter meer een mix vormt tussen winkels en bewoning, is er in 2022 besloten om dat ontwerp bij te sturen en is er gekozen voor een klassiek straatprofiel met verlaagde rijweg.
Wat blijft er?
- Alle verkeersfuncties (auto's, fietsers, tram) blijven behouden
- De straat blijft tweerichtingsverkeer toestaan
- Het aantal parkeerplaatsen blijft behouden
Wat verandert er?
- Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan, worden de kasseien op de rijweg vervangen door uitgewassen beton. Dat verhoogt het rijcomfort voor fietsers en automobilisten en vermindert de geluidsoverlast.
- Parkeerstroken worden aangelegd in kasseien met splitvoeg, om regenwater te laten infiltreren.
- Voetpaden worden aangelegd in betonstraatstenen in plaats van graniet.
- De trambaan wordt vernieuwd en de tramhalte aan het kerkhof schuift op en wordt ingekort, zodat de brandweer vlotte toegang heeft tot het binnenterrein van dienstencentrum Silsburg.
- De fietsveiligheid verbetert fors: er komt een fietscomfortstrook van 1,4 meter breed en het is de bedoeling dat ander verkeer achter fietsers blijft.
- Er komen in totaal 55 bomen bij. Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan, zullen dat Amberbomen zijn.
Wie werkt eraan mee?
De Herentalsebaan is overgeheveld van gewest naar de stad. Daarom is stad Antwerpen trekker van dit project, in samenwerking met De Lijn en Waterlink/Aquafin.