Met Europese steun (URBACT) maken stad en district een actieplan op voor de herontwikkeling van Frank Craeybeckxlaant en Te Couwelaarlei tot een aantrekkelijke kern voor Deurne.
Frank Craeybeckxlaan - Te Couwelaarlei
Waarom dit project?
Met ondersteuning van de Europese Unie (URBACT, Thriving Streets) kan de stad een actieplan uitwerken op maat van de specifieke noden en kansen van de buurt. We onderzoeken hoe mobiliteit een sociaal-economische motor kan zijn voor de buurt. De ervaringen die de stad in Deurne verwerft, kunnen later in andere vergelijkbare projecten worden toegepast.
Wat gebeurt er?
De aanpak van de heraanleg van de Frank Craeybeckxstraat - Te Couwelaerlei bestaat uit verschillende fases:
Fase 1: actieplan
In de eerste fase maken we een actieplan op om de Frank Craeybeckxlaan te versterken als een levendige centrale plek in Deurne, vanuit drie centrale ambities die sterk met elkaar zijn verbonden:
- het winkelgebied versterken
- de verkeerssituatie en -veiligheid verbeteren
- de ontmoetings- en verblijfsruimte vergroten
Het actieplan maken we op basis van studies en onderzoeken door de stad en het district en op basis van feedback tijdens infomomenten:
Tijdelijke inrichting
Van november 2020 tot augustus 2021 werden er drie pop-up pleintjes aangelegd. Door de bestaande graszones uit te breiden, ontstond er meer lokale ontmoetings- en verblijfsruimte. Deze ingrepen gaven een blik op de toekomst van dit gebied.
Bevraging tijdelijke inrichting
In april 2021 vulden bewoners, handelaars en passanten uit dit gebied een bevraging in om de tijdelijke inrichting van de verkeerssituatie in de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei te beoordelen en te evalueren. Stad Antwerpen en district Deurne verzamelden veel informatie over de effecten van deze inrichting. Dankzij de bevraging heeft het ontwerpteam inzicht in wat bewoners en handelaars belangrijk vinden in hun straat.
Participatieworkshop
District Deurne organiseerde op dinsdag 7 juni 2022 een eerste participatiemoment voor de bewoners en handelaars van de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei. Dit moment ging door in de vorm van een workshop waarbij de deelnemers fysiek aan de slag gingen om hun straat vorm te geven. Het ontwerpteam gebruikte deze input om het conceptontwerp verder uit te werken, rekening houdend met de opgelegde randvoorwaarden.
infomoment conceptontwerp
Het conceptontwerp werd voorgesteld op een infomoment op 25 januari 2023.
Je vindt de resultaten van de bevraging van 2021, de presentatie en het verslag van de participatieworkshop van 7 juni 2022, het verslag van het infomoment van 25 januari 2023 op de website van district Deurne.
Fase 2
Het definitieve ontwerp werd goedgekeurd. De start van de werken is voorzien in 2025.
Groen & water
Met de heraanleg van de straten zetten we volop in op een maximaal groenvolume door te kiezen voor large* bomen en toekomstbomen*. Alle bomen krijgen zowel boven- als ondergronds (d.m.v. kratten) de ruimte om volwaardig uit te groeien. Er is zorgvuldig nagedacht over de boomkeuze om een divers, verspreid en succesvol groenbeeld te creëren.
Groen en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De extra vergroening en ontharding zorgen voor meer infiltratie en een betere waterbuffering. Water van de verharde oppervlaktes infiltreert maximaal via de groenvakken. Via een overstort wordt het water bij hevige of langdurige regen afgevoerd naar het Schijn.
* Een large boom is een boom die een levensduur heeft van 100-300 jaar en een kroonprojectie van 50m² tot 420m² kan bereiken.
* Een toekomstboom is een large boom die extra groot en oud kan worden omdat hij veel ruimte krijgt om te groeien, zowel boven als onder de grond. Deze boom is zeer nadrukkelijk aanwezig in de omgeving doordat hij voldoende vrij staat en heeft daardoor een enorme positieve impact.
Mobiliteit
- 30 km/u
- dubbelrichting met voorrang van rechts
- langs- en dwarsparkeren
- deelmobiliteit | laad- en loszones | mindervalidenplaatsen
- comfortabele, veilige voet- en fietspaden
Frank Craeybeckxlaan tussen Turnhoutsebaan - Te Couwelaarlei | winkelstraat
- brede wandelboulevards van 4 m
- autodeel- en mindervalidenplaatsen, dropzones deelmobiliteit
- laad- en loszones met venstertijden
- langwerpig, kleurrijk groenplein van 6 m met toekomstbomen, zitbanken en fietsenstallingen
- speelaanleidingen
- verfrissende speelfontein aan de school
- brede enkelrichtingsfietspaden van 3 m
- langsparkeren afgewisseld met large* bomen in kleurrijk beplante plantvakken
- dubbelrichtingsrijbaan van 6,4 m met veilige fiets- en voetgangersoversteken op plateau
Frank Craeybeckxlaan tussen Te Couwelaarlei - Ter Heydelaan | winkelstraat
- brede voetpaden van 2,8 m
- groenstrook van 1,7 m met fietsenstallingen en zitbanken
- enkelrichtingsfietspaden van 2,2 m
- langsparkeren afgewisseld met large* bomen in kleurrijk beplante plantvakken
- laad- en loszones met venstertijden
- dubbelrichtingsrijbaan van 6,4 m met veilige fiets- en voetgangersoversteken op plateau
- plaats voor de markt
- speelaanleidingen
Te Couwelaarlei | woonstraat
- brede voetpaden van 2,8 m
- groenstrook van 1,7 m met fietsenstallingen en zitbanken
- enkelrichtingsfietspaden van 2,2 m
- langsparkeren afgewisseld met large* bomen in kleurrijk beplante plantvakken
- laad- en loszones met venstertijden
- dubbelrichtingsrijbaan van 6,4 m met veilige fiets- en voetgangersoversteken op plateau
- plaats voor de markt
- speelaanleidingen
Wie werkt eraan mee?
Stad Antwerpen en district Deurne werken samen aan de realisatie. Ze krijgen hiervoor financiële ondersteuning vanuit Europa en wisselen kennis uit met 9 Europese steden die voor dezelfde uitdaging staan: Parma, London Borough of Southwark, Igoumenitsa, Klaièda, Radom, Santo Tirso, Nova Gorica, Oradea and Debrecen.