Fietssnelweg F1 tussen Antwerpen – Mechelen – Brussel is één van de eerste fietssnelwegen in Vlaanderen en heeft één van de drukst befietste segmenten.
Dagelijks maken ruim 5.000 fietsers gebruik van het stuk tussen de Fruithoflaan en het station van Berchem. Daarbij moeten ze steeds het enige lichtengeregelde kruispunt op deze volledige fietssnelweg passeren, ter hoogte van de Arbeidersstraat.
Om het fietscomfort en de veiligheid te verhogen en het oponthoud aan dit kruispunt weg te werken, bouwen Stad Antwerpen en Lantis een nieuwe fietsbrug. Zo zullen fietsers tussen Antwerpen en Mechelen in de toekomst op geen enkele plek meer moeten wachten voor een verkeerslicht. .
Wat gebeurt er?
De brug bestaat uit 2 brugdelen. Het eerste deel over de Arbeidersstraat, het tweede deel over het beschermde natuurgebiedje tussen volkstuinen en Ringfietspad. In het zuiden, 200 meter voor het kruispunt, begint de aanloop naar de brug over de Arbeidersstraat. Daarna blijft het fietspad op een berm op dezelfde hoogte als de spoorweg. In het noorden, na de volkstuinen, volgt een tweede brug over het natuurreservaat. Daar sluit de brug aan op de Posthofbrug. Van daar kan je verder rijden over de Ring naar het stadscentrum of afslaan naar het Ringfietspad. Het bestaande gelijkgrondse fietspad en de lichtengeregelde voet- en fietsoversteek wordt een stuk verschoven, maar blijft in gebruik voor de aansluiting met de omliggende wijken.
Voorafgaand aan de werken worden ook nutswerken uitgevoerd op het kruispunt, en zal Waterlink twee belangrijke drinkwaterleidingen verstevigen en vervangen op het terrein van de volkstuinen en in het natuurgebied. Deze leidingen dateren uit de jaren 1930 en de jaren 1970 en zijn zo opnieuw klaar voor een lange periode.
Claar
Timing
In de week van 6 oktober worden voorbereidende werken uitgevoerd in het natuurgebied tussen Posthofbrug, Ring en spoorweg. Er wordt een corridor vrijgemaakt om een nieuwe drinkwaterleiding te leggen. Daarbij worden een aantal bomen gekapt.
De huidige drinkwaterleiding is bijna 100 jaar oud en moet binnenkort vervangen worden. Aangezien er in deze zone op termijn ook de fietsbrug gepland wordt die aansluit op de Posthofbrug, vervangen we de waterleiding nu al.
Deze werken gebeuren in afstemming met Natuurpunt en het Agentschap Natuur en Bos (ANB) die het gebied beheren. Het hout blijft maximaal ter plaatse liggen om zo als voedselbron te kunnen dienen voor verdere natuurontwikkeling. Alle bomen worden vooraf geïnventariseerd en gecontroleerd op de aanwezigheid van vleermuizen.
6 oktober 2025:
De kapwerken starten op 6 oktober 2025 en zullen een of twee dagen duren. Daarna wordt nog zaag- en hakselwerk gepland. Einde van deze werken is voorzien op 10 oktober.
Start van de werken door Waterlink voor een nieuwe drinkwaterleiding.
Najaar 2026
Start van de aanleg van de fietsbrug.
Voorjaar 2028:
Einde van de werken aan de fietsbrug.
Dwarsprofiel
Om maximaal in te zetten op fietscomfort en een toekomstbestendige fietsverbinding, kiezen we voor bruggen van in totaal 7m breed. Op die manier creëren we op de brug een verhardingsbreedte van bijna 6m, zodat fietsers 2 aan 2 kunnen kruisen en nog voldoende afstand hebben tot de balustrades. Op de fietshellingen wordt de asfaltering 4,5m breed. Naast het hoger gelegen fietspad komt er een groen talud. Voor en na het kruispunt met de Arbeidersstraat is hiervoor onvoldoende ruimte en komen er muren met klimplanten. Voorts worden waar mogelijk bomen ingepland.
Arcadis
Brugdeel over Arbeidersstraat
Om onder deze brug voldoende zichtbaarheid op al het verkeer te behouden, wordt een brug van zo’n 45m lang geplaatst. Omwille van die grote overspanningen wordt gekozen voor stalen bruggen.
Claar
Brugdeel over Natuurreservaat
Ook de tweede brug wordt een brug van zo’n 45m lang. Deze brug overspant niet enkel de aftakking naar het Ringfietspad, maar zorgt er ook voor dat we geen landhoofden moeten bouwen in het natuurreservaat . Op die manier blijft dit stukje natuur gespaard. We zorgen er zelfs voor dat het reservaat een stukje uitbreidt. In overleg met Natuurpunt onderzoeken we nog hoe dit stukje ingericht moet worden en wordt het waardevolle groen maximaal beschermd.
Volkstuinen
In nauw overleg met de vzw volkstuinen zullen de nieuwe tuintjes ingericht worden na realisatie van de werken. Er zullen gemeenschappelijke bergingen gebouwd worden, om het ruimtegebruik te optimaliseren. Voorts wordt het regenwater van de fietssnelweg opgevangen om te gebruiken voor het sproeien van de tuintjes.
Hinder
Om de nieuwe fietsverbinding te bouwen zullen ingrijpende werken nodig zijn en zal er hinder ontstaan in de directe omgeving. Er is plaats nodig om te bouwen, om bouwmaterieel te stockeren en om te manoeuvreren met machines. Ook het kruispunt zelf wordt grotendeels heraangelegd. Daarom zal een deel van de Roderveldlaan, de Posthofbrug en de zone van de volkstuinen als werfzone ingericht worden. Wanneer de werken afgerond zijn, zullen de volkstuinen opnieuw aangelegd worden.
We houden ook rekening met de aanwezigheid van het natuurreservaat aan deze kant van de Posthofbrug. Zo wordt er een lange brug gebouwd die zowel over de aftakking naar het Ringfietspad als het natuurreservaat loopt.
Tijdens de werken garanderen we te allen tijde een veilige doorgang voor voetgangers en fietsers. Ook openbaar vervoer en gemotoriseerd verkeer zal langs Posthofbrug-Roderveldlaan kunnen blijven rijden.
Wie werkt eraan mee?
Het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling investeert 1,8 miljoen euro in de aanleg van deze fietsbrug. Lantis is aanbestedende overheid voor dit project en werkt mee aan de bouw van de brug als duurzame maatregel die de modal shift (doelstelling Toekomstverbond en Regionaal Mobiliteitsplan Routeplan 2030 van de Vervoerregio Antwerpen) helpt verwezenlijken. De kosten voor de brug worden gelijk gedeeld door Lantis en de stad Antwerpen.
Welkom!
Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.
Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.
U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.