Fietsbrug Arbeidersstraat

Fietssnelweg F1 tussen Antwerpen – Mechelen – Brussel is één van de eerste fietssnelwegen in Vlaanderen en heeft één van de meest druk befietste segmenten.

Dagelijks maken ruim 5.000 fietsers gebruik van het stuk tussen de Fruithoflaan en het station van Berchem. Daarbij moeten ze steeds het enige lichtengeregelde kruispunt op deze volledige fietssnelweg passeren, ter hoogte van de Arbeidersstraat.

Waarom dit project?

Om het fietscomfort en de veiligheid te verhogen en het oponthoud aan dit kruispunt weg te werken, bouwen Stad Antwerpen en Lantis een nieuwe fietsbrug. Zo zullen fietsers tussen Antwerpen en Mechelen in de toekomst op geen enkele plek meer moeten wachten voor een verkeerslicht. . 

Wat gebeurt er?

De brug bestaat uit 2 brugdelen. Het eerste deel over de Arbeidersstraat, het tweede deel over  het beschermde natuurgebiedje tussen volkstuinen en Ringfietspad, nog een stukje van  natuurreservaat Wolvenberg. In het zuiden, 200 meter voor het kruispunt, begint de aanloop naar de brug over de Arbeidersstraat. Daarna blijft het fietspad op een berm op dezelfde hoogte als de spoorweg. In het noorden, na de volkstuinen, volgt een tweede brug over het natuurreservaat. Daar sluit de brug aan op de Posthofbrug. Van daar kan je verder rijden over de Ring naar het stadscentrum of afslaan naar het Ringfietspad. Het bestaande gelijkgrondse fietspad en de lichtengeregelde voet- en fietsoversteek blijft in gebruik voor de aansluiting met de omliggende wijken.  

simulatie van de nieuwe bruggen. Vooraan de brug over Arbeidersstraat, achteraan de brug over de volkstuinen. Claar
simulatie van de nieuwe bruggen. Vooraan de brug over Arbeidersstraat, achteraan de brug over de volkstuinen.
Timing

Einde 2024 wordt de omgevingsvergunning aangevraagd. De werken starten einde 2025. Afhankelijk van de fasering en de voortgang hopen we de fietsbruggen medio 2027 in gebruik te kunnen nemen en de werken volledig af te ronden tegen einde 2027. 

Dwarsprofiel

Om maximaal in te zetten op fietscomfort en een toekomstbestendige fietsverbinding, kiezen we voor bruggen van in totaal 7m breed. Op die manier creëren we op de brug een verhardingsbreedte van bijna 6m, zodat fietsers 2 aan 2 kunnen kruisen en nog voldoende afstand hebben tot de balustrades. Op de fietshellingen wordt de asfaltering 4,5m breed. Naast het fietspad komt er een groen talud. Enkel voor en na het kruispunt met de Arbeidersstraat is hiervoor onvoldoende ruimte en komen er muren. Voorts worden waar mogelijk bomen ingepland om de taluds verder te vergroenen en schaduw te werpen op de fietspaden.

 

thumb_2dwarsprofielen.jpg

 

Brugdeel over Arbeidersstraat

Om onder deze brug voldoende zichtbaarheid op al het verkeer te behouden, wordt een brug van zo’n 45m lang geplaatst. Omwille van die grote overspanningen wordt gekozen voor stalen bruggen. Het exacte uitzicht van de brug moet nog bepaald worden. 

Brugdeel over de Arbeidersstraat (simulatie). Claar
Brugdeel over de Arbeidersstraat (simulatie).

Brugdeel over Natuurreservaat

Ook de tweede brug wordt een brug van zo’n 45m lang. Deze brug overspant niet enkel de aftakking naar het Ringfietspad, maar zorgt er ook voor dat we geen landhoofden moeten bouwen in het natuurreservaat . Op die manier blijft dit stukje natuur gespaard. We zorgen er zelfs voor dat het reservaat een stukje uitbreidt. In overleg met Natuurpunt onderzoeken we nog hoe dit stukje ingericht moet worden en hoe we het waardevolle groen kunnen beschermen.

Volkstuinen

In nauw overleg met de vzw volkstuinen zullen de nieuwe tuintjes ingericht worden na realisatie van de werken. Er zullen gemeenschappelijke bergingen gebouwd worden, om het ruimtegebruik te optimaliseren. Voorts wordt het regenwater van de fietssnelweg opgevangen om te gebruiken voor het sproeien van de tuintjes. 

Hinder

Om de nieuwe fietsverbinding te bouwen zullen ingrijpende werken nodig zijn en zal er hinder ontstaan in de directe omgeving. Er is plaats nodig om te bouwen, om bouwmaterieel te stockeren en om te manoeuvreren met machines. Daarom zal een deel van de Roderveldlaan en de zone van de volkstuinen als werfzone ingericht worden. Wanneer de werken afgerond zijn, zullen de volkstuinen opnieuw aangelegd worden. 
We houden ook rekening met de aanwezigheid van het natuurreservaat aan deze kant van de Posthofbrug. Zo wordt er een lange brug gebouwd die zowel over de aftakking naar het Ringfietspad als het natuurreservaat loopt.
Tijdens de werken garanderen we te allen tijde een veilige doorgang voor voetgangers en fietsers. Ook openbaar vervoer en gemotoriseerd verkeer zal langs Posthofbrug-Roderveldlaan kunnen blijven rijden.
 

Wie werkt eraan mee?

Het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling investeert 1,8 miljoen euro in de aanleg van deze fietsbrug. Lantis werkt mee aan de bouw van de brug als duurzame maatregel die de modal shift (doelstelling Toekomstverbond en Regionaal Mobiliteitsplan Routeplan 2030 van de Vervoerregio Antwerpen) helpt verwezenlijken.  De kosten voor de brug worden gelijk gedeeld door Lantis en de stad Antwerpen.

 

thumb_combilogo_bleke_achtergrond.png

 
 

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.