Wat gebeurt er?
Overzichtelijke straat
De straat komt er overal gelijkaardig uit te zien. Dat zorgt voor meer duidelijkheid, wat de veiligheid verhoogt. Er komt een nieuwe rijweg in asfalt van 3,30 meter breed. De maximale snelheid blijft 50 km/u. Door asverschuivingen en verhoogde verkeersplateaus wordt het verkeer afgeremd.
Hoofdroute brandweer
Omdat de Antwerpsesteenweg een hoofdroute voor de brandweer is, hebben brandweerwagens steeds 6 meter doorgang nodig in elke richting. Dit is één van de aanleidingen voor het nieuwe ontwerp. Het heeft onder andere een impact op het materiaal van de trambedding en hoeveel ruimte er nodig is bij zijstraten. Meestal zal de brandweer deels op de rijweg en deels op de trambedding rijden. Aan tramhaltes en oversteekplaatsen gebruikt de brandweer de volledige trambedding.
Veilige oversteekplaatsen
Voetgangers kunnen in de buurt van elk kruispunt en aan elke tramhalte veilig oversteken via zebrapaden. Middenbermen met opstelruimte zorgen voor kortere oversteekbewegingen, wat veiliger is, omdat je de straat in meerdere keren kan oversteken. Waar er geen verkeerslichten zijn, wordt het verkeer afgeremd door verhoogde verkeersplateaus of door een bocht (asverschuiving) in de rijweg. Ook voor fietsers zijn er zoveel mogelijk oversteekplaatsen met opstelruimte voorzien.
Fiets- en voetpaden
Over de hele lengte van de Antwerpsesteenweg komen er nieuwe en gescheiden fietspaden, langs elke kant van de weg. Het worden enkelrichtingsfietspaden van 1,50 meter breed in rood-bruine asfalt. De fietssuggestiestroken verdwijnen. Ook komen er op verschillende plaatsen fietsbeugels om je fiets veilig te stallen. De voetpaden worden overal vernieuwd.
Parkeren
Om meer ruimte te geven aan veilige oversteekplaatsen en nieuwe bomen, zullen er een 11-tal parkeerplaatsen minder zijn dan vandaag. Er komen overal afgebakende en bredere parkeerstroken. Vandaag zijn ze tussen 1,76 en 1,85 meter en ze worden na de heraanleg 2 meter breed. De voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap komen terug na de heraanleg.
Nieuwe tramsporen en -bedding
De Lijn vernieuwt de tramsporen en -bedding, waarna ze weer volop gebruikt kunnen worden. De huidige trambedding in klinkers en steenslag wordt vervangen door een nieuwe trambedding in betonverharding. Hierdoor kan de trambedding ook gebruikt worden door de hulpdiensten.
Nieuwe tramhaltes
De tramhaltes wordt integraal toegankelijk en afgestemd op de nieuwe en langere trams. Om deze reden werden de tramhaltes herschikt op de straat. De nieuwe haltes komen aan de Hof ter Heidelaan en de Steynstraat/Kloosterstraat. De halte aan Draaiboom verdwijnt.
Nieuwe gescheiden riolering
Vandaag worden regenwater en afvalwater samen afgevoerd. Het rioleringsstelsel is verouderd en in slechte staat. De bestaande riolering wordt vernieuwd, gerenoveerd en uitgebreid. Na de heraanleg zal het regenwater en het afvalwater gescheiden afgevoerd worden. Er zal 1 rioolbuis zijn voor regenwater en 1 rioolbuis voor afvalwater, langs beide kanten van de straat. Zo kan het regenwater terug de natuur in, terwijl het vuil water naar de waterzuivering gaat.
Bomen
Er komen 149 nieuwe bomen, 24 bomen blijven behouden en 99 bomen moeten verdwijnen. De meeste bomen staan nu in te kleine plantvakken. De bomen kunnen niet genoeg water opnemen en de wortels hebben onvoldoende ruimte om te groeien. Hierdoor schat de groendienst hun levensduur laag in.
Er verdwijnen bomen, zodat :
- er voldoende ruimte is voor de draaibewegingen van de brandweer,
- er veilige oversteekplaatsen kunnen komen,
- er voldoende ruimte is voor de fietspaden en de rijweg,
- er zoveel mogelijk parkeerplaatsen behouden blijven,
- de tramperrons verlengd kunnen worden,
- ze vervangen kunnen worden door nieuwe bomen, die ondergronds meer ruimte krijgen om te groeien.
Om de waardevolle bomen zoveel mogelijk te kunnen behouden, werd het ontwerp maximaal aangepast. Er werd onderzocht hoe deze bomen extra ruimte kunnen krijgen.
Groene rustplek
Ter hoogte van de Steynstraat en Hertog van Brabantlei komt een groene rustplek. Hier zet de stad maximaal in op een groene ruimte. Er komen enkele zitbanken en een pad in waterdoorlatend materiaal.
Wat zijn de stappen?
Het college keurde op 26 januari 2024 het definitief ontwerp voor de straat goed. Tijdens het infomoment van 13 september waren voorlopige plannen ter inzage. Daaraan werden nog een aantal aanpassingen gedaan.De goedgekeurde definitieve plannen kan u terugvinden onder de tab Media & Nieuws hierboven of via deze rechtstreekse link.
De vergunning is verleend op 9 mei 2025. Nu wordt er een aannemer gezocht. Zodra die gekend is, maakt die een planning op. Deze planning wordt voorgesteld tijdens een nieuw infomoment. De start van de werken is gepland in het voorjaar van 2026.
Voor de heraanleg start, kunnen alle nutsbedrijven werken uitvoeren. Zo vermijden we dat er structureel onderhoud moet gebeuren net na de heraanleg. Check www.slimnaarantwerpen.be/werken-events voor alle info over werken op deze straat.
Wie werkt er mee?
Water-link, Aquafin, De Lijn en stad Antwerpen werken samen aan een volledige heraanleg.