Opwaardering Albertkanaal

Snelweg over het water

Meer transport over het water betekent minder vrachtwagens over de weg in en rond Antwerpen. Het Albertkanaal, dat de Antwerpse haven verbindt met industriebekken van Luik, is een perfect alternatief voor vervoer over de weg. Ook voor de fietser is het kanaal een goede fietssnelweg richting haven.

 

 

Waarom dit project?

Het Albertkanaal is het belangrijkste kanaal in Antwerpen. Er wordt jaarlijks meer dan 40 miljoen ton goederen over vervoerd. Het kanaal verbindt de haven van Antwerpen met het industriebekken van Luik. Alle bruggen over het kanaal werden aangepast aan de Europese normen. Met de nieuwe doorvaarthoogte van 9,10 meter kunnen de binnenvaartschepen meer containers vervoeren.

Ook de vele flessenhalzen in het kanaal tussen Antwerpen en Wijnegem, bijvoorbeeld aan sommige bruggen en aan de bocht van Merksem zijn weggewerkt zodat het waterverkeer vlotter kan doorvaren.

Wat is er gebeurd?

Verhoging bruggen

De Noorderlaanbrug en de spoorwegbruggen over het kanaal zijn allemaal vervangen. De IJzerlaanbrug is midden 2017 vervangen door een voetgangers- en fietsersbrug. Aan beide zijden van het kanaal was er immers geen ruimte voor langere aanloophellingen.

In april 2018 is de vernieuwde Brug van den Azijn (de Deurne-bal brug) geopend. Het is een boogbrug geworden, die je ook op andere plaatsen langs het Albertkanaal tegenkomt. De brug overspant niet enkel het kanaal, maar ook de oeverstroken, waaronder de Vaartkaai en het jaagpad, aan beide kanten. Ze  is bovendien goed afgestemd op de noden van voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Zo zijn in beide richtingen vrije busbanen voorzien en vrijliggende éénrichtingsfietspaden en voetpaden.

In 2019  gingen de werken aan de Theunisbrug aan het sportpaleis van start. De twee oude bruggen werden vervangen door 3 nieuwe: 2 voor auto-, fiets- en voetgangersverkeer en 1 voor de tram.

  • De brug werd verhoogd van 6,82 meter naar 9,10 meter.

  •  het kanaal, dat hier op zijn smalst was, werd verbreed van 48 meter naar 63 meter.   

  • De fiets- en voetpaden liggen op een balkon aan de buitenkant van de autobruggen.  Zo zijn de fietsers en voetgangers volledig afgeschermd van het doorgaande autoverkeer en kunnen ze veilig en comfortabel de brug gebruiken.

De Hoogmolenbrug werd in 2020 vervangen. De nieuwe brug staat 250 meter verder richting Antwerpen, werd verhoogd van 7 naar 9,10 meter en verbreed van 50 naar 86 meter. Ze wordt ingezet als hoofdverbinding voor vrachtverkeer tussen beide oevers,  in combinatie met de Houtlaan. 

  • De nieuwe brug zorgt voor een rechtstreekse link tussen de Merksemsebaan-Bisschoppenhoflaan en de Metropoolstraat. Hierdoor worden vrachtwagens uit de kern van Schoten geweerd. 

  • De brug zorgt voor een vlotte en comfortabele fietsverbinding met een fietspad van 4 meter breed en een fietstunnel als aansluiting op het jaagpad langs het Albertkanaal.

  • Er loopt een groene corridor of ecopassage over de brug die beide oevers verbindt. Ze vormt het sluitstuk van een groene rand ten Oosten van Antwerpen en loopt eveneens onder de kruisende wegen door. De Braambeek werd heraangelegd met ecologische vijvers en er kwam een natuurgebied met natte en droge zones en een vleermuizenverblijf.

Verbreding kanaal

Het kanaal werd op een aantal plaatsen verbreed, hierdoor kunnen er grotere schepen via het kanaal de haven van Antwerpen bereiken. Vandaag zijn hiervoor de eerste werken van start gegaan met de verbreding aan de ‘bocht van Merksem’.

Ook aan de bestaande bruggen werd het kanaal verbreed tot minimaal 63 meter breed. Zo kunnen de binnenschepen elkaar zonder problemen kruisen op het kanaal.

De Vlaamse Waterweg

Heraanleg Vaartkaai

De omgeving van het Albertkanaal in Merksem, Deurne, Schoten en Wijnegem omvat het tweede grootste bedrijventerrein van de provincie Antwerpen. Het is ook een buurt waar heel wat mensen graag wonen. Die combinatie zorgt voor divers verkeer. Fietsers, auto’s en vrachtwagens delen er de weg.

Zo wordt na de verbreding van het Albertkanaal de Vaartkaai volledig heraangelegd, met een volwaardige fietsostrade langs het kanaal. In afwachting van de definitieve aanleg zijn en worden op korte termijn een aantal maatregelen uitgevoerd om veilig fietsen langs het kanaal vandaag reeds mogelijk te maken.

Ook de Schijnpoortweg werd heraangelegd om het verkeer tot de bedrijven vlotter te laten verlopen. Het eindresultaat is een groenere dubbelrichtingsweg op maat van vrachtverkeer met parkeerstrook.. 

Wie werkt eraan mee?

De opwaardering van het Albertkanaal is een project van De Vlaamse Waterweg nv.  Zij staan in voor het beheer, onderhoud en vernieuwing van het kanaal. Hiervoor werken ze nauw samen met de stad Antwerpen, de districten en de gemeentes Schoten en Wijnegem.

De Kanaalkant

De provincie Antwerpen werkt samen met haar vele partners, waaronder de stad Antwerpen, aan een toekomstplan ‘De Kanaalkant’ om dit gebied aangenaam en veilig te maken om in te wonen. Tegelijk moet het een plek zijn dat vlot bereikbaar is voor de vele bedrijven die er gevestigd zijn.

Dit toekomstplan omvat een ruimtelijke totaalvisie voor de Kanaalkant. Acties rond wonen, werken, verkeer en een groene kwalitatieve omgeving zullen door verschillende overheden op het terrein worden uitgevoerd. De provincie Antwerpen brengt de partners samen om de acties op elkaar af te stemmen. Zo kan de ene actie de andere versterkt.

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.