Borgerhout en Rivierenhof worden beter verbonden. Een openbaarvervoersknooppunt vermindert de druk op de E313 snelweg
Borgerhout en Rivierenhof worden beter verbonden. Een openbaarvervoersknooppunt vermindert de druk op de E313 snelweg
Het knoopppunt Antwerpen-Oost en de E313 zijn al lang een doorn in het oog van de omwonenden. De snelweg loopt op 6 meter hoogte tussen het Rivierenhof en de woonwijken van Deurne, om aan de Ringzone uit te monden in een drukke verkeersknoop naar het noorden en het zuiden. Om de verkeersdruk weg te halen, kunnen we investeren in beter openbaar vervoer naar het oosten. Dat kan in eerste instantie door op de snelweg een busstrook voor de snelbus of tramverbinding te voorzien.
Dankzij de uitbreiding van premetrostation Zegel en het ingebruiknemen van het premetrostation Voorplein kan aan de Turnhoutsepoort een goed functionerend openbaar-vervoersknooppunt ontstaan. Hierdoor kan ook een groot deel van de bussen uit het straatbeeld van de Turnhoutsebaan verdwijnen en wordt ook deze leefbaarder. Rond de openbaar-vervoersknoop aan de Turnhoutsepoort ontstaat een nieuwe, levendige stadsruimte met een bermenlandschap langs de knoop. Als laatste maar belangrijk onderdeel van dit Ringproject kan er ook een fiets- en voetgangersbrug komen tussen de Oud Strijderslaan in de binnenstad en het Joe Englishplein in de buitenstad.
Dit project wordt niet gerealiseerd als eerste fase-project.
19 - 26 miljoen euro
51N4E – NDVR – H+N+S
Sinds september is het ontwerpteam aan de slag om overkappingsprojecten te ontwerpen.
Het waterpark geeft ruimte aan water en verbetert de waterhuishouding van de stad.
Delen van de spoorbundel kunnen plaatsmaken voor een nieuwe woonwijk en een langgerekt park dat aansluit op Park Spoor Noord.
Het Rivierenhof vindt zijn weg naar de stad via de overkapping. Het Terloplein wordt verbonden met het centrum van Deurne.