Station Schijnpoort speelt een belangrijke rol in het tot stand brengen van de modal shift.
Ringproject 10 - Station Schijnpoort
Station Schijnpoort kan een belangrijke rol spelen in het tot stand brengen van de modal shift. Dit principe stelt dat in de toekomst nog maar 50% van de verplaatsingen met de wagen mogen gebeuren. Dat betekent dat we alternatieve vormen van vervoer, zoals openbaar vervoer of fiets, moeten versterken.
In Schijnpoort komen verschillende tram-, metro- en buslijnen samen. Het gebied heeft met het Sportpaleis en de Lotto Arena twee grote publiekstrekkers. Bovendien staan de Slachthuissite en Spoor Oost aan de vooravond van ambitieuze stadsprojecten die voor een grote toename van het aantal inwoners zullen zorgen. Als ook het Ringspoor hier een halte krijgt, kan Schijnpoort – na Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem – uitgroeien tot een belangrijk station voor de stad.
Wat gebeurt er?
Status project
De projecten rond stationsomgevingen worden gezien als bijzonder waardevol, maar verdienen verder onderzoek, gezien het groot aantal betrokken stakeholders. Daarom werd dit project niet weerhouden voor de eerste fase.
Doelstellingen
- Schijnpoort uitbouwen tot volwaardig openbaar vervoersknooppunt in de Ringzone
- Bijdragen aan de realisatie van de modal split 50/50
- Het Sportpaleis beter bereikbaar maken met het openbaar vervoer
- Opvangen van de mobiliteitsvraag van de nieuwe ontwikkelingen in de Slachthuiswijk en op Spoor Oost
Kostprijs
23 - 32 miljoen euro
Wie werkt er aan mee?
Ontwerpteam concept
ORG – ARUP – COMMON GROUND – DELTARES