Hoogmolenbrug

De Vlaamse Waterweg nv

De nieuwe Hoogmolenbrug staat 250 meter verder richting Antwerpen. Ze wordt ingezet als hoofdverbinding voor vrachtverkeer tussen beide oevers, dit in combinatie met de Houtlaan. De nieuwe brug zorgt voor een rechtstreekse link tussen de Merksemsebaan-Bisschoppenhoflaan en de Metropoolstraat. Hierdoor worden vrachtwagens uit de kern van Schoten geweerd. Daarnaast zorgt de brug voor een vlotte en comfortabele fietsverbinding én een landschappelijke verbinding – of groene corridor – tussen beide oevers.
 

Waarom dit project?

Het Albertkanaal is het belangrijkste kanaal in Antwerpen. Er wordt jaarlijks meer dan 40 miljoen ton goederen over vervoerd. Het kanaal verbindt de haven van Antwerpen met het industriebekken van Luik. Alle bruggen over het kanaal worden aangepast aan de Europese normen. Met de nieuwe doorvaarthoogte van 9,10 meter kunnen de binnenvaartschepen meer containers vervoeren.  

Wat gebeurt er?

De Hoogmolenbrug werd verhoogd van 7 meter naar 9,10 meter. Daarnaast werd het kanaal verbreed van 50 meter naar 86 meter. Het is een generieke brug, ze ziet er in grote lijnen hetzelfde uit als de vernieuwde brug van den Azijn.

Overzichtsplan nieuwe Hoogmolenbrug en de aansluitingen voor het verkeer. De Vlaamse Waterweg nv
Overzichtsplan nieuwe Hoogmolenbrug en de aansluitingen voor het verkeer.

Nieuwe verkeerscirculatie Schoten

De nieuwe brug sluit aan de kant van Schoten rechtstreeks aan op de Metropoolstraat. Zo wordt het vrachtverkeer uit het centrum van Schoten gehouden. Fietsers kunnen via een fietstunnel op een veilige manier het jaagpad langs het Albertkanaal bereiken.

De Wijnegembaan wordt enkelrichting naar Schoten toe. Enkel vrachtverkeer voor de bedrijvenzone ter hoogte van het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten kan in beide richtingen naar de Hoogmolendijk rijden. 

Verkeer vanuit Schoten kan via de Braamstraat de Metropoolstraat bereiken. Hiervoor wordt de Braamstraat tussen Papenaardekensstraat en Metropoolstraat enkelrichting. Tussen de Braamstraat en de nieuwe Hoogmolenbrug zijn er twee rijstroken richting Antwerpen voorzien. De Korte Braamstraat blijft aangesloten op Metropoolstraat. Ook alle huidige parkeervoorzieningen blijven behouden en kunnen in de toekomst uitbreiden.

Nieuwe aansluiting op de Merksemebaan en de Deurnesteenweg

Agentschap Wegen en Verkeer heeft met de herinrichting van de Merksemsebaan (N120) en de Deurnesteenweg de weginfrastructuur klaargemaakt voor de komst van de nieuwe Hoogmolenbrug. Concreet is de Deurnesteenweg gedeeltelijk verlegd in de richting van Deurne om zo een nieuw kruispunt met de Merksemsebaan te vormen. Hierop sluit later de nieuwe Hoogmolenbrug aan. 

Vlotte fietsverbinding

Op de brug zorgt een 4 meter breed fietspad voor een vlotte en comfortabele verbinding tussen beide oevers. Via een fietstunnel sluit dit fietspad aan op het jaagpad langs het Albertkanaal. Het fietspad wordt doorgetrokken tot aan schoolomgeving Schoten via Papenaardekensstraat.

Aan de kant van Wijnegem sluit het fietspad aan op de bestaande fietspaden op de Merksemsebaan en de Deurnesteenweg.

Doorsnede van de nieuwe Hoogmolenbrug met aan een kant het vier meter brede fietspad en aan de andere kant de groene corridor. De Vlaamse Waterweg nv
Doorsnede van de nieuwe Hoogmolenbrug met aan een kant het vier meter brede fietspad en aan de andere kant de groene corridor.

Groene corridor over de brug

Over de nieuwe Hoogmolenbrug loopt ook een groene corridor, of ecopassage, het sluitstuk van een groene rand ten Oosten van Antwerpen. Deze loopt eveneens onder de kruisende wegen door. Daarnaast wordt de Braambeek heraangelegd met ecologische vijvers, komt er een natuurgebied met natte en droge zones en een vleermuizenverblijf.

Inrichting van de groene corridor over de nieuwe Hoogmolenbrug en de inrichting aan beide kanten van de nieuwe brug. De Vlaamse Waterweg nv
Inrichting van de groene corridor over de nieuwe Hoogmolenbrug en de inrichting aan beide kanten van de nieuwe brug.

Meer informatie over deze werken kan u hier terugvinden op de website van De Vlaamse Waterweg nv.

Wie werkt eraan mee?

De omgeving van het Albertkanaal in Merksem, Deurne, Schoten en Wijnegem omvat het tweede grootste bedrijventerrein van de provincie Antwerpen. Het is ook een buurt waar heel wat mensen graag wonen. Deze combinatie genereert divers verkeer.

De provincie werkt samen met haar vele partners, waaronder De Vlaamse Waterweg nv, aan een toekomstplan: ‘De Kanaalkant’. Dit heeft als doel om het gebied te transformeren tot een aangename woonplek waarbij bedrijven goed bereikbaar zijn. Deze brug is één van de acties rond wonen, werken, verkeer en een groene kwalitatieve omgeving die door verschillende overheden op het terrein uitgevoerd worden en bijdragen aan de realisatie van de toekomstvisie van de kanaalkant.

 

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.