Vervoerregio Antwerpen - Routeplan 2030

Departement Mobiliteit en Openbare Werken

Vervoerregio Antwerpen is een diverse en uitgestrekte regio met 33 gemeenten van Essen tot Boom, van Beveren tot Malle, en telt meer dan één miljoen inwoners.

 

Waarom dit project?

De groeiende mobiliteitsvraag is een belangrijke uitdaging aangezien het mobiliteitssysteem vandaag tegen zijn limieten aanbotst. Vanuit de huidige problematiek wil Vervoerregio Antwerpen haar mobiliteitsbeleid vormgeven voor een verdere economisch vitale, leefbare, duurzame en sociale ontwikkeling van de vervoerregio.

Wat gebeurt er?

Visienota

De Vervoerregioraad Antwerpen, waarin de steden en gemeenten van de vervoerregio, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer, NMBS en Infrabel samenkomen, heeft op 27 juni 2018 de visienota van het Routeplan 2030 goedgekeurd. Dit is een langetermijnvisie voor het mobiliteitssysteem binnen de 33 gemeenten van de Antwerpse vervoerregio.

Deze visie bevat maatregelen en projecten voor een (multimodale) bereikbaarheid van de gehele regio om het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets verder te bevorderen tot een modal split van 50/50 (maximum 50% van de verplaatsingen per wagen, 50% te voet, per fiets of met openbaar vervoer). In de volgende stappen worden de maatregelen concreter uitgewerkt.

De opmaak van de visienota is tot stand gekomen door de inbreng van de verschillende betrokken steden, gemeenten, mobiliteitsactoren en burgerbewegingen.

Tien gedeelde ambities

De gebruiker staat centraal in Vervoerregio Antwerpen. De reis moet veilig, vlot, betrouwbaar en aangenaam zijn. Dit betekent dat netwerken, knooppunten en mobiliteitsdiensten comfort, kwaliteit en veiligheid moeten bieden. Deze ambitie wordt verder uitgewerkt binnen volgende 10 principes.

thumb_10-stappen.jpg Vervoersregio Antwerpen
Tien gedeelde ambities

Een aanpak in 3 fasen

Er worden drie fasen voorzien voor het opmaken van het Routeplan 2030. Met deze visienota ronden we de eerste fase af. Iedere fase levert twee producten op.

  • Fase 1: Visie vormen
    Producten: visienota, doelstellingen in indicatoren en start analysenota
  • Fase 2: Maatregelen in beeld
    Producten: nota van maatregelen en werkdocument evaluatiekader
  • Fase 3: Programma opmaken
    Producten: meerjarenprogramma en einddocument (Routeplan 2030)
thumb_3fasen.jpg Vervoersregio Antwerpen
Een aanpak in 3 fasen

 

Wie werkt eraan mee?

Vervoerregio Antwerpen bestaan uit Aartselaar, Antwerpen, Berchem, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Beveren, Boechout, Boom, Borgerhout, Borsbeek, Brasschaat, Brecht, Deurne, Edegem, Ekeren, Essen, Hemiksem, Hoboken, Hove, Kalmthout, Kapellen, Kontich, Kruibeke, Lier, Lint, Malle, Merksem, Mortsel, Niel, Ranst, Rumst, Schelle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wilrijk, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven, Zoersel, Zwijndrecht, Vlaanderen, NMBS, provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen.

Daarnaast werken ook Ademloos, aMT, Aqualiner, BAM, Dept. MOW, Dept. Omgeving, De Lijn, Fietsersbond, Gruunrant, Lenora, MLSO, NSV, NMBS, Port of Antwerp, provincies Antwerpen en oost-Vlaanderen, Ringland, sTraten-generaal, UNIZO, VAB, Voetgangersbeweging en VOKA mee.

thumb_basisfiguur_vervoerregio_33
Een overzicht van alle steden en gemeentes die deel uitmaken de Vervoersregio Antwerpen

 

 

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer