Ringfietspad

Sigrid Spinnox

Op het Ringfietspad fiets je snel en comfortabel van de Scheldekaaien tot aan het Sportpaleis. Het fietspad, net naast de Ring, kruist naast de vele op- en afritten ook heel wat grote invalswegen naar het centrum van de stad. Dit zijn echte toegangspoorten naar de stad en trekken vele verschillende gebruikers aan.

 

Waarom dit project?

Op het Ringfietspad moet je als fietser dikwijls door het drukke autoverkeer of soms een flink eind omrijden. Daarom bekijken we hoe we het fietspad op of onder deze hindernissen kunnen laten lopen Zo wordt het fietspad niet alleen sneller, maar ook veiliger.

De eerste hindernis die we aanpakken is de Stenenbrug. Het fietspad wordt hier onder de brug doorgetrokken en we bouwen een verhoogde berm tussen de Stenenbrug en de Luitenant Lippenslaan. Met deze berm kunnen we snel en op het terrein één van de leefbaarheidsmaatregelen tegen geluid en fijn stof voor de stad uittesten en evalueren.

Na de Stenenbrug, worden de kruisingen met de Grote Steenweg en de Gerard le Grellelaan aangepakt.

Wat gebeurt er?

Ringfietspad Stenenbrug

Het volledige fietspad tussen de Stenenbrug en de Luitenant Lippenslaan wordt vernieuwd.  Naast het fietspad komt een voetpad in halfverharding en nieuwe verlichting. 

Onder de Stenenbrug door

Hier fiets je zo’n 2,8 meter onder de huidige brug door, in de berm van de Ring. Naast het 4 meter brede fietspad komt  hier ook een voetpad in halfverharding en nieuwe verlichting. Naast de Stenenbrug, aan de kant van de Joe Englishstraat, kan je als voetganger de trap nemen naar de onderdoorgang.

Aansluiting op Stenenbrug en Collegelaan

Net voor het gebouw van de FOD krult het fietspad opnieuw omhoog. Hier kan je aansluiten op de Collegelaan of op het dubbelrichtingsfietspad op de Stenenbrug richting Singelfietspad.

Het originele Ringfietspad loopt na de Stenenbrug verder via de Collegelaan richting Rivierenhof en zo verder door naar de Turnhoutsebaan.  Een fijne, maar vrij lange route om rond de aansluiting van de Ring met de E313 te geraken. Vandaag kan je een kortere weg nemen, via de nieuwe fietspaden op de Stenenbrug fiets je naar het Singelfietspad.  Hier neem je de nieuwe doorgang onder de oprit van de E313 door en fiets je over de Turnhoutsebaanbrug naar het vervolg van het Ringfietspad. Deze route is een goede kilometer korter.

Groene geluidsberm langs het fietspad

Samen met de aanleg van de doorgang onder de Stenenbrug bouwen we een verhoogde berm als één van de leefbaarheidsmaatregelen voor de Ringzone. Deze groene berm, die zo'n drie meter hoog wordt, komt tussen het fietspad en Ring te liggen.

Op de berm, aan de kant van het Ringfietspad, worden er iets meer dan 5400 nieuwe boompjes aangeplant. Deze komen zo dicht mogelijk tegen elkaar te staan om zo als een scherm te werken dat het geluid tempert en de vuile lucht naar boven stuuwt. Hiertussen worden ook een 10-tal grotere bomen aangeplant. Aan de kant van de Ring worden er 5600 heesters aangeplant.

Bij een latere overkapping van de Ring, die hoger komt te liggen dan de huidige bermen, kan deze berm dienen om dit hoogteverschil mee op te vangen.

Verloop van de werken

Als alles volgens plan verloopt gaan de werken in het najaar van 2018 van start om tegen eind 2019 klaar te zijn.

Wie werkt eraan mee?

Voor de realisatie van dit project werkt de stad nauw samen met de Intendant Alexander D’Hooghe, de universiteit van Gent, het VITO, het Agentschap Wegen en Verkeer en het ontwerpbureau Tractebel Engineering dat instaat voor het ontwerp van zowel de onderdoorgang als de groene berm.

Gerelateerde projecten

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer