Parkbrug

Jonathan Ramael

Vlot te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje

Voetgangers en fietsers kunnen via de Parkbrug vlot van Park Spoor Noord naar het Eilandje en omgekeerd. De Parkbrug overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats. Langs de kant van het Eilandje rust de brug op de London Tower, aan de kant van Park Spoor Noord rust ze op het kopgebouw van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. De brug is met haar niet-alledaagse vorm een opvallende toegangspoort tot het noorden van de stad. De Parkbrug is in juli 2016 geopend. Begin 2019 zijn de werken aan de fietshelling aan de zijde van het Eilandje gestart.

Waarom dit project?

De Parkbrug is een van de nieuwe publieke ruimtes die hoort bij Kop Spoor Noord. Het heeft als belangrijke doelstelling om de verschillende onafhankelijke bouwprojecten met elkaar verbinden. Deze zijn: Park Spoor Noord verbinden met de Scheldekaaien en Antwerpen-Noord verbinden met de Cadixwijk en het hele Eilandje. De Parkbrug zorgt niet alleen voor een vlotte verbinding tussen Park Spoor Noord en het Eilandje, maar biedt Antwerpenaren ook de mogelijkheid om te voet of met de fiets makkelijk de stad te doorkruisen.

Wat gebeurt er?

Om vanuit voetgangers en fietsers vanuit Park Spoor Noord op de Parkbrug te begeleiden, werd er een Parkhelling geïnstalleerd. Deze ligt tussen de gebouwen van Kop Spoor Noord aan de zijde Ellermanstraat en het Hardenvoortviaduct en is een verlengde van Park Spoor Noord.

Aan de kant van de London Tower biedt de Parkbrug een grote lift en een trap met een speciaal fietsgootsysteem. Een smalle lopende band brengt de fiets, begeleid door zijn eigenaar, naar omhoog. Begin 2019 zijn de werken aan de fietshelling aan de zijde van het Eilandje gestart om de doorstroming en het gebruikscomfort verder te verhogen.

Een spel van licht en schaduw

Het Eilandje en Park Spoor Noord zijn vandaag twee stadslandschappen met verschillende functies en karakter. Samen met de brug bepalen ze de nieuwe identiteit van Antwerpen-Noord. Omdat de nieuwe brug het eindpunt van de Leien is, functioneert ze als stedelijk knooppunt. Wie de stad in- of uitrijdt, ervaart de Parkbrug als een poort. Die zichtbaarheid was een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp.

AG VESPA - Bart Gosselin

De onder-, zij- en bovenkanten worden door de gebruikers van de brug steeds op een andere manier ervaren naargelang de kijkrichting en de bewegingsroutes. De vorm van de brug wordt daardoor wisselend en interessanter. Ook het oversteken en het over of in de brug lopen moet een wonderlijke beleving zijn. Een patroon van openingen, de textuur en de structuur van de brug geven het gevoel dat men door een ruimte loopt. Zon en lichtinval zullen overdag voor een spel van licht en schaduw zorgen. ‘s Nachts zal de brug als een lantaarn de buurt oplichten.

Fietshelling zijde Eilandje

Om de doorstroming voor fietsers te optimaliseren, werd er via een haalbaarheidsstudie onderzocht of een fietshelling voor de Parkbrug aan de kant van het Eilandje mogelijk is. De fietshelling komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een licht, witte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. Het fietspad is voorzien in gietasfalt. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven.

De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen, en de start ervan is voldoende breed gemaakt om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken. 

De werken zijn begin 2019 gestart. De eerste maanden vinden ze plaats in een atelier. In het najaar starten ook de voorbereidende werken op het terrein. Daarna wordt de helling in verschillende delen naar Antwerpen vervoerd en gemonteerd. Tegen het najaar van 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.

Ney & Partners
Fietshelling Parkbrug zijde Eilandje

Wie werkt eraan mee?

AG VESPA coördineert de ontwikkeling van Kop Spoor Noord, en dus ook van de Parkbrug en de fietshelling. Het ontwerp is van Ney & Partners.

Gerelateerde projecten

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer