Ringproject 10 - Station Schijnpoort

Team Noordoost

 Station Schijnpoort speelt een belangrijke rol in het tot stand brengen van de modal shift.

Station Schijnpoort kan een belangrijke rol spelen in het tot stand brengen van de modal shift. Dit principe stelt dat in de toekomst nog maar 50% van de verplaatsingen met de wagen mogen gebeuren. Dat betekent dat we alternatieve vormen van vervoer, zoals openbaar vervoer of fiets, moeten versterken.

thumb_section.jpg Team Noordoost
Doorsnede Schijnpoort: een stedelijk knooppunt op verschillende niveaus

In Schijnpoort komen verschillende tram-, metro- en buslijnen samen. Het gebied heeft met het Sportpaleis en de Lotto Arena twee grote publiekstrekkers. Bovendien staan de Slachthuissite en Spoor Oost aan de vooravond van ambitieuze stadsprojecten die voor een grote toename van het aantal inwoners zullen zorgen. Als ook het Ringspoor hier een halte krijgt, kan Schijnpoort – na Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem – uitgroeien tot een belangrijk station voor de stad.

thumb_zoom-station_HR.jpg Team Noordoost
Station Schijnpoort

Wat gebeurt er?

Status project

De projecten rond stationsomgevingen worden gezien als bijzonder waardevol, maar verdienen verder onderzoek, gezien het groot aantal betrokken stakeholders. Daarom werd dit project niet weerhouden voor de eerste fase.

Doelstellingen

  • Schijnpoort uitbouwen tot volwaardig openbaar vervoersknooppunt in de Ringzone
  • Bijdragen aan de realisatie van de modal split 50/50
  • Het Sportpaleis beter bereikbaar maken met het openbaar vervoer
  • Opvangen van de mobiliteitsvraag van de nieuwe ontwikkelingen in de Slachthuiswijk en op Spoor Oost

Kostprijs

23 - 32 miljoen euro

Wie werkt er aan mee?

Ontwerpteam concept

ORG – ARUP – COMMON GROUND – DELTARES

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer