Noorderlijn

Een vlotte tramverbinding tussen het centrum, het Eilandje en het noorden van de stad.

Met de Noorderlijn trekken we de tram door tot op het Eilandje en tot in het noorden van de stad. Op het Eilandje rijdt de tram naar alle trekpleisters in de buurt, zoals het Mas en het nieuwe havenhuis.

In het noorden ligt de eindhalte aan het knooppunt van de Noorderlaan met de A12. De nieuwe Park & Ride maakt het lekker makkelijk om een dagje te komen winkelen in de stad.

Waarom dit project?

Met de aanleg van de Noorderlijn wordt het noorden van Antwerpen bereikbaar met de tram. Deze tramwerken worden ook aangegrepen om een aantal belangrijke verkeersassen voor alle andere weggebruikers, voetgangers, fietsers en automobilisten, op een leesbare en veilige manier opnieuw aan te leggen.

Tegelijk zorgt de Noorderlijn ervoor dat het in het noorden en het centrum van de stad aangenamer wordt om te wonen, te werken of van je vrije tijd te genieten.

Wat gebeurt er?

De Noorderlijn werkt op drie grote gebieden in de stad, elk met zijn eigen projecten. 

De Noorderleien en het Operaplein

  • De Frankrijklei en de Italiëlei worden heraangelegd. Ze krijgen hetzelfde uitzicht als de Amerikalei en de Britselei. Op termijn rijdt tram 1 hier verder tot aan de wijk Luchtbal.
  • Voor de opera komt een nieuw autoluw plein, het Operaplein.  Het autoverkeer duikt onder het plein door.
  • Tram 8 en 10 gaan eveneens onder het Operaplein door en draait zo richting Deurne en Wommelgem. Tram 1 rijdt over het plein verder door richting noorden.
  • De Rooseveltplaats krijgt een nieuwe indeling. Voor het Atheneum kunnen reizigers op een nieuw pleintje rustig wachten op hun bus of tram.
  • De oude restanten van de Kipdorpbrug krijgen een tweede leven. Boven de grond kunnen wandelaars de restanten bekijken vanop een passerelle langs de site.  De tram rijdt via een speciale brug over de site heen.  Onder de grond blijven de restanten zichtbaar in de autotunnel en in de parking onder het Operaplein. 

Het Eilandje

  • Tram 24 rijdt via de Leien door tot aan het nieuwe havenhuis.
  • Tram 7 rijdt via de Rijnkaai naar het MAS.
  • Tram 1 rijdt via de Kempenstraat en langs het nieuwe ziekenhuis richting Noorderlaan.
  • De Hardenvoortviaduct krijgt ook een nieuwe indeling, met twee rijstroken in elke richting.
  • Er komt een fietspassage onder het Hardenvoortviaduct dat Park Spoor Noord verbindt met de Kempenstraat en het Asiadok-Oostkaai.

 De Noorderlaan

  • Tram 1 rijdt over de Noorderlaan langs de kant van de wijk Luchtbal helemaal door tot aan de kruising met de A12.
  • Naast een aparte trambusbaan heeft de Noorderlaan 2 rijstroken in iedere richting, parallelwegen voor de bereikbaarheid van de bedrijven en brede voet- en fietspaden. 
  • Aan de eindhalte zorgt een nieuwe Park & Ride voor voldoende parking voor de bezoekers uit het noorden.
  • Via een paviljoen met een overdekte fietsenstalling voor 440 plaatsen boven de sporen geraken reizigers veilig van de fiets- en autoparking tot aan de perrons. 

Blijf op de hoogte

Meer informatie over de Noorderlijn kan u terugvinden op www.noorderlijn.be of schrijf u in op de digitale nieuwsbrief.

Infopunt

Tijdens de hele periode van de werken bent u ook welkom in het infopunt Noorderlijn op het Operaplein. Onze werfcommunicatoren helpen u graag verder.

Adres: Frankrijklei 12, 2000 Antwerpen (nieuw adres vanaf woensdag 26 juni 2019)

Openingsuren:

  • maandag: 09.00 - 13.00
  • woensdag: 09.00 - 17.00
  • + op afspraak

E-mail: info@noorderlijn.be

 

Wie werkt eraan mee?

Noorderlijn is een project van Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, de stad Antwerpenen het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. De Spaanse architect Manuel De Solà-Morales tekende de plannen voor de heraanleg van de De Keyserlei en het Operaplein.
 

Gerelateerde projecten

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer