Nieuw Zuid

november 2016
Bewonersgroep Samenzuid

De bewoners verenigen zich in november 2016 onder de vlag van SamenZuid. Aangezien Nieuw Zuid een duurzame wijk wil zijn, is het interessant om te weten te komen wat bewoners en buren weten over duurzaam wonen en wat ze zelf al doen in hun dagelijks leven. De resultaten van de nulmeting kan u hieronder lezen.

Vanaf januari 2017 komen een aantal bewoners op onregelmatige basis bijeen om na te denken over de thema’s groen, afval en energie. In maart 2017 vond het SamenZuid-tuinfeest plaats waarop de andere buurtbewoners de gekozen projecten konden ontdekken.

2014
RUP Nieuw Zuid

De krachtlijnen en kwaliteiten van het masterplan werden verankerd in het RUP nieuw Zuid.

RUP Nieuw Zuid

einde 2013
Start van de werken

Vanaf eind 2013 startten de eerste bouwwerken aan Nieuw Zuid. De ontwikkeling gebeurt gefaseerd van noord naar zuid, zodat de eerste delen die klaar zijn meteen aansluiten op de stad. Belangrijk hierbij is dat elke fase een afgerond en leefbaar geheel oplevert dat op alle vlakken goed ontsloten is en op een goede manier aansluit bij de bestaande wijken.

einde 2012
Masterplan

Eind 2012 leverde een team rond het Italiaanse ontwerpteam Studio Associato Secchi-Viganò het masterplan op. Architectenbureau Bureau Bas Smets werkte op basis van dit masterplan het ontwerp voor de publieke ruimte en het park verder uit.

2010
Triple Living koopt het terrein

Sinds voorjaar 2010 is de private ontwikkelaar Triple Living eigenaar van een groot deel van de gronden van Nieuw Zuid. Voor de stad Antwerpen was dit de uitgelezen kans om in samenwerking met Triple Living een ontwikkelingsvisie op te maken en ook stedelijke voorzieningen, groen en open ruimte hierin te integreren .

2006
Bank Van Breda

De renovatie van het voormalige goederenstation door de Bank J. van Breda en C° waren in 2006 de eerste nieuwe impulsen voor deze site.

1993
Evenementen

In de daaropvolgende periode werd de site elke zomer gebruikt  voor de zomerbar van Zomer van Antwerpen en occasioneel voor grote evenementen zoals Laundry Day.

jaren 90
Stad aan de Stroom

Begin jaren ‘90 werden in het kader van de internationale manifestatie ‘Stad aan de Stroom’ verschillende stadsontwerpen opgemaakt voor dit gebied, maar zonder concrete realisaties.

1969
ook de havenactiviteiten verdwijnen

Vanaf 1969 verdween ook stilaan de bestaansreden van het spooremplacement omdat de havenactiviteiten zich steeds verder noordwaarts verplaatsten, waarna de site er jaren verlaten bij lag.

1965
ijzeren weg maakt plaats voor het autoverkeer

In 1965 moest het station plaats maken voor de aanleg van de verkeerswisselaar en de Kennedytunnel.

 

1898
Militaire installaties maken plaats voor de ijzeren weg

De site, aanvankelijk buiten de stad gelegen, maakte het deel uit van de 16e eeuwse Spaanse vesten en de 19e eeuwse Brialmontomwalling.

Eind 19e eeuw werd de site omgevormd tot een goederenemplacement met goederenstation voor de haven en werd op de plaats van het huidige justitiepaleis een reizigersstation gebouwd (1898) dat destijds het zuidelijke eindpunt van de Leien en van de binnenstad markeerde.

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer