Masterplan 2020

Stad Antwerpen

Vlotter verkeer, veiligere wegen en een grotere leefkwaliteit. Dat is de bedoeling van het Masterplan 2020. De stad, de rand, de haven en het verkeer, alles moet erop vooruitgaan.

 

Waarom dit project?

Het Masterplan 2020, opgesteld in 2010, verzameld een zeer uiteenlopende waaier van multimodale maatregelen die de verkeersdrukte, de ongevallen en het sluipverkeer in en om Antwerpen aanpakken.

Zo wordt onder meer het openbaar vervoer sterker uitgebouwd. Verder komen er nieuwe, veilige fietsnetwerken en worden ook de waterwegen niet vergeten. De einddoelstelling: tegen 2020 moet de helft van alle verplaatsingen in de Antwerpse agglomeratie met het openbaar vervoer, te voet of op de fiets gebeuren.

Met het Routeplan 2030, dat deel uitmaakt van het akkoord rond de Oosterweelverbinding, krijgt het Masterplan 2020 een flinke uitbreiding. Zo maken we van Antwerpen een leefbare én vlot toegankelijke stadsregio.

Wat gebeurt er?

Vandaag in volle uitvoering

Het bekendste project uit het Masterplan is ongetwijfeld Noorderlijn met als pronkstuk het nieuwe Operaplein.  Dit project dankt zijn ontstaan aan het Masterplan en de daarin geplande tramuitbreidingen naar het noorden van de stad en het Eilandje. Ondertussen rijden tram 6 en 7 al over nieuwe sporen en duikt op de Frankrijklei de tram onder de grond.

Met de heraanleg van de IJzerlaan, de Slachthuislaan, de Noordersingel en de Turnhoutsepoort is wordt het Singelfietspad verder afgewerkt richting noorden.  Tegen midden 2018 kan u hier vlot fietsen van aan de Scheldekaaien tot aan de Noorderlaan.

Of wat dacht u van de districtenroute?  Een fietsroute die de kernen van de districten met elkaar verbindt langs de meest logische fietsverbindingen.  Het wegwerken van de laatste ontbrekende schakels, zoals op de Ringlaan of door de Bremweide, is vandaag in uitvoering.

Ook vervoer over water zit mee in het plan. Denk hierbij aan alle werken op en rond het Albertkanaal.  Het verbreden van het kanaal en het verhogen van de vele bruggen over het kanaal om zo meer scheepvaart aan te trekken is volop aan de gang.  Vandaag wordt de Brug van den Azijn hernieuwd en in 2018 is het de beurt aan de Theunisbrug.

Wie werkt eraan mee?

Om deze einddoelstelling te halen, werkt de Vlaamse overheid samen met een groot aantal partners waaronder de nv Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel of BAM, De Lijn, de provincie Antwerpen, de stad Antwerpen en de districten, het Antwerpse havenbedrijf en De Vlaamse Waterweg nv.

Gerelateerde projecten

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer