IJzerlaan

De IJzerlaan loopt tussen de Noorderlaan en de Slachthuislaan. Het vervangen van de oude IJzerlaanbrug door een nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal maakt meer plaats voor groen, water en fietsers. Met deze heraanleg is een  belangrijke schakel in de volledige herinrichting van de Singel verder gerealiseerd.

 

Met de afwerking van de IJzerlaan heeft de volledige Singel, van aan de kaaien tot de Noorderlijn, dezelfde uitstraling en comfort voor alle gebruikers gekregen.  Een breed en comfortabel Singelfietspad, twee rijstroken in elke richting en meer groen in de middenberm en tussen de parkeervakken. Een nieuw ‘kanaal’ tussen het Lobroekdok en het Aziadok brengt opnieuw water in de IJzerlaan.

Lucid
Comfortabel fietsen langs de IJzerlaan.

Waarom dit project?

De herinrichting van de IJzerlaan maakt deel uit van het grotere project van de volledige Singel, van zuid naar noord. De Singel was altijd al een belangrijke route voor autoverkeer, maar maakte te weinig plaats voor voetgangers en fietsers. Door de aanleg van brede fietspaden en genoeg groen komt daar verandering in. 

Om meer containers over het Albertkanaal te vervoeren worden alle bruggen over het kanaal verhoogd.  De oude IJzerlaanbrug verhogen was echter niet mogelijk. Daarom is ze vervangen door een nieuwe fiets- en wandelbrug. Rond de aanloophellingen van de nieuwe brug komt meer groen.

Wat gebeurt er?

Projecten op en rond de IJzerlaan:

  • Nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het Albertkanaal, deze zorgt voor een vlotte verbinding tussen het Ringfietspad, het Singelfietspad en de fietsostrade van Antwerpen naar Essen.
  • Omgeving Ingenieur Menneslaan heeft met de nieuwe fietsbrug een nieuwe en groene inrichting gekregen.
  • Nieuwe leidingskokers. Zo kunnen de nutsleidingen veilig onder het nieuwe IJzerlaankanaal en onder de toekomstige Oosterweelverbinding door lopen.
  • Renovatie sluis onder het kruispunt IJerlaan/Noorderlaan. De vernieuwde sluis vormt de verbinding  tussen het nieuwe IJzerlaankanaal en het Asiadok. Zo kan het water van het Lobroekdok en het  IJzerlaankanaal weg richting haven.

De vernieuwde IJzerlaan heeft:

  • Een woonerf aan de zuidkant
  • Een nieuw kanaal tussen het Lobroekdok en het Asiadok
  • Een dubbelrichtingsrijbaan aan de noordkant met aan weerskanten een voetpad en brede fietspaden, van de rijweg afgescheiden door een groenstrook met bomenk. Zo blijven fietsers op een veilige afstand van het autoverkeer.
  • Een groene middenberm met bomen tussen de beide rijbanen. 
  • Nieuwe straatverlichting langs de hele IJzerlaan .
  • De rijbaan heeft twee rijstroken in elke richting. De snelheidslimiet is, net zoals op de Noordersingel en de Binnensingel, 70 kilometer per uur.

Water en groen

Een van de belangrijkste elementen in het ontwerp voor de IJzerlaan is het nieuwe kanaal tussen het Lobroekdok en het Asiadok. Ten zuiden van het kanaal heeft de IJzerlaan drie nieuwe bomenrijen (op de middenberm en beide zijbermen). Aan de noordkant van het kanaal, aan de wijk Steenborgerweert, zijn  ook bomen geplant en is er een groen pleintje aangelegd. Ook in de hoek van Noord-schippersdok met Slachthuislaan ligt er een nieuw groen parkje met voldoende zitbanken en kleine speelelementen.

Wie werkt eraan mee?

De heraanleg van de Ijzerlaan is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). De werken kaderen in de voorbereidende werken voor de Oosterweelverbinding.

Gerelateerde projecten

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer