Gedempte Zuiderdokken

AG VESPA, TRACTEBEL – ADR Architects – Georges Descombes i.s.m. Les Eclairistes Associés & Erik De Waele

Online bevraging toekomst Gedempte Zuiderdokken

Dit moment is afgelopen.

Kort daarna werd Aglaée Degros aangesteld als intendante. Dit om het inspraakproces te begeleiden tot aan de keuze van het ontwerpteam.

Resultaten enquête

3000 mensen vulden de enquête in. Uit de cijfers kwam vooral naar voren dat de ondervraagden graag meer water en  groen zagen op de Gedempte Zuiderdokken. De open vragen zijn in kaart gebracht en gaven waardevolle inzichten over de wensen, ambities en kansen voor het project.

11 citaten van buurtbewoners en gebruikers geven een beeld van de stand van zaken aan het begin van het proces:

  1. “GROEN overal planten. Weg met de concrete jungle”
  2. Graag veel groen en een open karakter. Bij voorkeur een deel van de dokken terug open gooien”“Breek het Hof van Beroep af. Maak opnieuw een doorsteek met de Schelde. Zorg dat er een grote waterpartij komt met bootjes. Dan maak je ook een mooie nieuwe brug en sluis die toegang verleent tot de Herrezen Zuiderdokken. Boven de twee nieuwe parkings kan er dan groen zijn met wat beleving. Zorg dat het een internationaal karakter krijgt; Antwerpen was en is een plaats waar alle culturen in de wereld elkaar ontmoeten. Laat de Antwerpenaar hierdoor terug voeling krijgen metzijnstroom, de Schelde. Zorg naast de Herrezen Zuiderdokken ook voor een accent dat verwijst naar de Citadel, en vertel vooral het verhaal! Het verhaal over de Spaanse bouw van de Citadel, en hoe tussen 1830 en 1832 de Stad bestookt werd door de Nederlandse bezetter, en hoe de Fransen ons kwamen ontzetten in 1832. Ik doceer buitenlands beleid aan de Universiteit Antwerpen, en vertel dit verhaal ook steevast aan mijn studenten. Steeds bereid om verder nog wat mondelinge feedback te geven. Maak er iets prachtig van! Het is een unieke kans om de stad terug in voeling te brengen met haar verleden, en tegelijkertijd met haar sprankelende toekomst.”
  3. “Respect voor de open ruimte. 800 X 80”
  4. “Maak er een plein van voor alle Antwerpenaren en niet de happy few met veel geld”
  5. “Combinatie van internationale uitstraling. Met Antwerpse authenticiteit”
  6. “1. geen saai plein 2. ondergrondse parking 3. af en toe belevenis 4. zorgen dat de winkels niet verdwijnen 5. Leefbaar milieu “
  7. “Breng het fotomuseum en MUKHA naar buiten en maak vooral een plein om te gebruiken (niet om er naar te kijken). Alvast bedankt!”
  8. “Laat het kind in u spreken!” Water om mee te spelen, overdekte ruimte, dieren!”
  9. “Waarom niet één of andere zichtbare vorm van verbinding met de Schelde voor een waterpartij? Dat hoeft geen heruitgegraven dok te zijn.”
  10. "Graag effectieve participatie in gesprekken met de wijkbewoners. Online bevraging is een beetje weinig...”
  11. "Dit is een unieke kans, don't f*ck it up! Maak er verdorie iets moois van waar we trots op kunnen zijn!”

Resultaten enquête jeugd

Een enquête bij 327 jongeren, voornamelijk tussen en 10 en 26 jaar gaf meer inzicht over hun gebruik van en hun toekomstvisie voor de Zuiderdokken. Daaruit bleek dat ze de aanwezigheid van auto’s op het huidige plein ‘niet leuk’ vonden  gratis parking vonden ze wel aangenaam. Ook de bestaande speeltuin in het regenboogpark kreeg veel positieve reacties – niet alleen van de jongeren, maar ook van hun (groot)ouders in de  online enquête. Bij de vraag naar  wat jongeren ‘supercool’ zouden vinden op de Zuiderdokken was het meest populaire antwoord het terugbrengen van de Sinksenfoor, gevolgd door speelruimte, een voetbalveld, een park en waterpartij(en). Een groot aantal respondenten vond bovendien dat groen/natuur en een park om tot rust te komen, ontbreken in Antwerpen. Ze  hebben daarbij een voorkeur voor (klim)bomen en grasveld. Een waterpartij zien ze eerder om mee/in te spelen of  om in te zwemmen, om van te drinken of als fontein. Op het vlak van activiteiten moet er volgens hen ruimte zijn voor spel, sport, evenementen, picknicken en ontspanning.

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer