Fietsbrug IJzerlaan

De oude IJzerlaanbrug over het Albertkanaal is in de loop van 2017 vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangersbrug.  De nieuwe fietsbrug sluit naadloos aan op de fietsroutes naar en rond de stad, zoals het Ringfietspad, het Singelfietspad en de fietsostrade van Antwerpen naar Essen.

 

Waarom dit project?

Om meer containers over het Albertkanaal te vervoeren worden alle bruggen over het Albertkanaal verhoogd en de vaargeul verbreed. Zo wordt de binnenvaart een alternatief voor vrachtvervoer over de weg.

De oude IJzerlaanbrug verhogen was echter niet mogelijk.  Daarom is ze vervangen door een nieuwe fiets- en wandelbrug. Rond de aanloophellingen van de nieuwe brug komt meer groen.

Wat gebeurt er?

  • De nieuwe fietsbrug ligt ongeveer op dezelfde plaats als de vroegere IJzerlaanbrug. Het vlakke gedeelte over het Albertkanaal is bijna 100m lang en 4,7m breed.
  • Aan de kant van Antwerpen zorgt een lange, dubbelgeplooide fietshelling, evenwijdig met het Albertkanaal, voor de aansluiting op het Singelfietspad langs de IJzerlaan.
  • Tussen het Albertkanaal en de Bredabaan (aan de kant van Merksem) ligt een nieuwe groene zone met daarin de op- en afritten van de nieuwe fietsbrug. Het onderste deel van de fietshelling loopt op een berm. Het bovenste deel steunt op pijlers.

 

Wie werkt eraan mee?

De bouw van de fietsbrug Ijzerlaan is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). 

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer