Opwaardering Albertkanaal

Snelweg over het water

Meer transport over het water betekent minder vrachtwagens over de weg in en rond Antwerpen.  Het Albertkanaal, dat de Antwerpse haven verbindt met industriebekken van Luik, is een perfect alternatief voor vervoer over de weg. Ook voor de fietser is het kanaal een goede fietssnelweg richting haven.

Na de verbreding van het Albertkanaal wordt de Vaartkaai volledig heraangelegd met een volwaardige fietsostrade langs het kanaal. Tot de definitieve aanleg worden een aantal maatregelen uitgevoerd om veilig fietsen langs het kanaal mogelijk te maken.

 

Waarom dit project?

Het Albertkanaal, gegraven in de jaren 40 van de vorige eeuw, is dringend aan een nieuwe opknapbeurt toe.  Elk jaar groeit het aantal containers dat over het kanaal vervoerd worden.

Om deze waterweg nog meer te promoten worden alle bruggen over het kanaal verhoogd zodat ze voldoen aan de Europese normen.  Met een doorvaarhoogte van 9,10 meter kunnen er meer containers per schip vervoert worden.

Ook de vele flessenhalzen in het kanaal tussen Antwerpen en Wijnegem, bijvoorbeeld aan sommige bruggen en aan de bocht van Merksem zijn weggewerkt zodat het waterverkeer vlotter kan doorvaren.

Wat gebeurt er?

Verhoging bruggen

Alle bruggen over het kanaal worden aangepast aan de Europese normen.  Met een doorvaarthoogte van 9,10 meter kunnen de binnenvaartschepen meer containers vervoeren. 

De Noorderlaanbrug is vandaag reeds heraangelegd en ook de spoorwegbruggen over het kanaal zijn allemaal vervangen.  De IJzerlaanbrug is midden 2017 vervangen door een voetgangers- en fietsersbrug. Aan beide zijden van het kanaal is er immers geen ruimte voor langere aanloophellingen.

In april 2018 is de vernieuwde Brug van den Azijn (de Deurne-bal brug) geopen.  In 2019 is het de beurt aan de Theunisbrug, de brug aan het sportpaleis, om volledig vernieuwd te worden.  Ook de Hoogmolenbrug wordt in 2020 vervangen door een volledig nieuwe brug.

Verbreding kanaal

Het kanaal wordt op een aantal plaatsen verbreedt, hierdoor kunnen er grotere schepen via het kanaal de haven van Antwerpen bereiken. Vandaag zijn hiervoor de eerste werken van start gegaan met de verbreding aan de ‘bocht van Merksem’.

Ook aan de bestaande bruggen wordt het kanaal verbreedt tot minimaal 63 meter breed.  Zo kunnen de binnenschepen elkaar zonder problemen kruisen op het kanaal.

De Vlaamse Waterweg

Heraanleg Vaartkaai

De omgeving van het Albertkanaal in Merksem, Deurne, Schoten en Wijnegem omvat het tweede grootste bedrijventerrein van de provincie Antwerpen. Het is ook een buurt waar heel wat mensen graag wonen. Die combinatie zorgt voor divers verkeer. Fietsers, auto’s en vrachtwagens delen er de weg.

Zo wordt na de verbreding van het Albertkanaal de Vaartkaai volledig heraangelegd, met een volwaardige fietsostrade langs het kanaal. In afwachting van de definitieve aanleg zijn en worden op korte termijn een aantal maatregelen uitgevoerd om veilig fietsen langs het kanaal vandaag reeds mogelijk te maken.

Wie werkt eraan mee?

De opwaardering van het Albertkanaal is een project van De Vlaamse Waterweg nv.  Zij staan in voor het beheer, onderhoud en vernieuwing van het kanaal. Hiervoor werken ze nauw samen met de stad Antwerpen, de districten en de gemeentes Schoten en Wijnegem.

De Kanaalkant

De provincie Antwerpen werkt samen met haar vele partners, waaronder de stad Antwerpen, aan een toekomstplan ‘De Kanaalkant’ om dit gebied aangenaam en veilig te maken om in te wonen. Tegelijk moet het een plek zijn dat vlot bereikbaar is voor de vele bedrijven die er gevestigd zijn.

Dit toekomstplan omvat een ruimtelijke totaalvisie voor de Kanaalkant. Acties rond wonen, werken, verkeer en een groene kwalitatieve omgeving zullen door verschillende overheden op het terrein worden uitgevoerd. De provincie Antwerpen brengt de partners samen om de acties op elkaar af te stemmen. Zo kan de ene actie de andere versterkt.

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer