Theunisbrug

De Vlaamse Waterweg nv

Op de locatie van de huidige Theunisbrug, die bestaat uit twee aparte bruggen, komen drie nieuwe bruggen te liggen. Twee bruggen voor het auto, fiets en voetgangersverkeer en één brug voor de tram.  

 

Waarom dit project?

Het Albertkanaal is het belangrijkste kanaal in Antwerpen. Er wordt jaarlijks meer dan 40 miljoen ton goederen over vervoerd. Het kanaal verbindt de haven van Antwerpen met het industriebekken van Luik. Alle bruggen over het kanaal worden aangepast aan de Europese normen. Met de nieuwe doorvaarthoogte van 9,10 meter kunnen de binnenvaartschepen meer containers vervoeren.  

Wat gebeurt er?

De Theunisbrug wordt verhoogd van 6,82 meter naar 9,10 meter. Daarnaast wordt het kanaal, dat hier op zijn smalst is, verbreed van 48 meter naar 63 meter. De drie nieuwe bruggen zijn speciaal voor deze plek ontworpen. 
De werken aan de Theunisbrug starten rond april 2019 en nemen een goede 2 jaar in beslag.  Doordat de brug steeds open blijft voor het verkeer zal er naar verwachting beperkte verkeershinder zijn tijdens de werken. 

Zicht op de toekomstige nieuwe Theunisbrug, kant Merksem. | De Vlaamse Waterweg nv

Nieuwe bruggen afgestemd op alle gebruikers

De nieuwe Theunisbrug twee rijstroken voor het verkeer in beide richtingen met daartussen, op een aparte brug, de tram. Aan de kant van het Sportpaleis komt een dubbelrichtingsfietspad en een breed voetpad.  Aan de kant van de wijk Kronenburg komt er een enkelrichtingsfietspad en een voetpad. De fiets- en voetpaden liggen op een balkon aan de buitenkant van de autobruggen.  Zo zijn de fietsers en voetgangers volledig afgeschermd van het doorgaande autoverkeer en kunnen ze veilig en comfortabel de brug gebruiken.

thumb_SNEDE ff-2.jpg De Vlaamse Waterweg nv
Opbouw van de drie nieuwe bruggen met langs de buitenzijde van de autobruggen de balkons voor fietsers en voetgangers.

Verloop werken Theunisbrug

Begin 2019, vanaf januari tot eind maart, vinden voorbereidende werken voor de verhoging van de Theunisbrug plaats. Deze werken omvatten het afbreken van de bestaande kaaimuur onder de brug op de rechteroever (kant Merksem) en het omleiden en inkokeren van de bestaande rivier het Schijn op de linkeroever (kant Sportpaleis). Onder het kruispunt Frans de l’Arbrelaan met Minister Delbekelaan worden dan ook de eerste waterleidingen aangelegd.

Vanaf april 2019 start de bouw van de nieuwe Theunisbrug. Als eerste wordt de nieuwe trambrug gebouwd. Deze komt aan de oostzijde van de huidige brug, dat is aan de kant van de wijk Kronenburg. Daarna wordt de nieuwe brug voor het autoverkeer naast de nieuwe trambrug gebouwd.  Een balkon aan de rand van de autobrug zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers veilig en comfortabel de brug kunnen gebruiken. 

Eens deze twee bruggen klaar zijn maakt het verkeer, inclusief de tram, gebruik van de nieuwe bruggen en kan de oude brug afgebroken worden.  Als laatste wordt de tweede brug voor het autoverkeer, aan de kant van het Sportpaleis gebouwd. Ook hier zorgt een balkon ervoor dat fietsers en voetgangers afgescheiden van het autoverkeer de brug kunnen gebruiken. De werken duren ruim twee jaar en moeten tegen het voorjaar van 2021 afgerond zijn.

Hinder tijdens de werken

Tijdens de bouw van de twee nieuwe bruggen kan het autoverkeer, fietsers en voetgangers gebruik blijven maken van de rijbaan aan de kant van het Sportpaleis. Voor het autoverkeer is er één rijstrook in elke richting beschikbaar.

Fietsers en voetgangers maken gebruik van het verbrede fiets- en voetpad aan de kant van het Sportpaleis.  Hierdoor kunnen fietsers in beide richtingen de brug blijven gebruiken.

De tram over de brug blijft steeds rijden.  In een eerste fase nog over de huidige sporen, nadien kan de tram gebruik maken van de nieuwe trambrug.  

Meer informatie over deze werken kan u hier terugvinden op de website van De Vlaamse Waterweg nv.

Wie werkt eraan mee?

De omgeving van het Albertkanaal in Merksem, Deurne, Schoten en Wijnegem omvat het tweede grootste bedrijventerrein van de provincie Antwerpen. Het is ook een buurt waar heel wat mensen graag wonen. Deze combinatie genereert divers verkeer.

De provincie werkt samen met haar vele partners, waaronder De Vlaamse Waterweg nv, aan een toekomstplan: ‘De Kanaalkant’. Dit heeft als doel om het gebied te transformeren tot een aangename woonplek waarbij bedrijven goed bereikbaar zijn. Deze brug is één van de acties rond wonen, werken, verkeer en een groene kwalitatieve omgeving die door verschillende overheden op het terrein uitgevoerd worden en bijdragen aan de realisatie van de toekomstvisie van de kanaalkant.

Wij gebruiken cookies om de gebruikservaring te verbeteren. Lees meer